در صورت تصويب؛ تهران و شمال توسط با تونل به هم متصل مي‌شوند

ايرنا- "محسن هاشمي" روز يکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: اين پيشنهاد توسط بخش تونلهاي طويل انجمن مهندسي حمل و نقل ريلي ارايه شده که در صورت تصويب آن در مراکز ذيصلاح کار احداث آن آغاز خواهد شد.
وي با بيان اينکه توانمندي انجام اين کار در کشور وجود دارد، افزود: حفر تونلهاي طويل در دنيا هم اکنون مرسوم است اما متاسفانه طولاني‌ترين تونل در کشور مربوط به تونل کندوان با طول کمتر از چهار کيلومتر است.
هاشمي ادامه داد: براساس برنامه‌ريزيهاي انجام شده در انتهاي خط سه متروي تهران که به منطقه ازگل تهران مي‌رسد يک طرف تونل البرز و طرف ديگر تونل در شمال در منطقه نور واقع مي‌شود.
رييس هيات مديره انجمن مهندسي حمل و نقل ريلي سپس گفت: حفر اين تونل که در سطح
بين هزار تا هزار و 500 متري دريا خواهد بود، کمک زيادي به صرفه‌جويي مصرف سوخت مي‌کند ضمن اينکه با احداث اين خط مستقيم ريلي روزانه حدود 200 سفر رفت و برگشت بين تهران و شمال صورت گيرد.
وي زمان انجام کار مطالعاتي اين طرح را بين چهار تا پنج سال عنوان کرد و افزود: براي اجراي اين طرح به بين سه تا چهار ميليارد دلار اعتبار نياز است که در صورت تامين آن مي‌توان طي سه سال تونل البرز را احداث کرد.
هاشمي، حفر تونلهاي طويل را از جمله راهکارهاي مهم در بخش ريلي کشور برشمرد و گفت: ورود بخش ريلي کشور به احداث تونلهاي طويل، در کاهش چشمگير مسيرها بسيار موثر و کارساز است. بايد بحث احداث اينگونه تونلها در کشور ايجاد شود و متوليان کار از آن حمايت و استقبال کنند.
رييس هيات مديره انجمن مهندسي حمل و نقل ريلي ايران، نقش بخش ريلي کشور در
اقتصاد بسيار مهم توصيف کرد و گفت: وجود آلودگي هوا و تهديد سلامت لايه ازون از جمله عواملي است که سبب شده به بخش ريلي کشور بيش از گذشته توجه شود.
وي با بيان اينکه سهم حمل و نقل ريلي در تخريب محيط زيست تنها دو درصد است، افزود: حرکت به سمت بخش ريلي در حمل و نقل عمومي از اصول جدي است که بايد برنامه‌ريزان به آن توجه جدي داشته باشند.
هاشمي سپس در خصوص توسعه حمل و نقل ريلي شهري، از بحث نقدينگي به عنوان يک مشکل فراروي اين توسعه ياد کرد و گفت: براي ورود تجهيزات بايد از حساب ذخيره ارزي، اعتباري به اين بخش اختصاص دهند که در اين خصوص هم اکنون با مشکل مواجه هستيم.
وي ادامه داد: مجلس قبول کرد که شهرداري‌ها هم همچون بخش خصوصي از حساب ذخيره ارزي براي تکميل فعاليتهايي که از قبل شروع شده است؛ استفاده کند.
هاشمي افزود: در حالي هنوز نتوانستيم از حساب ذخيره ارزي برداشتي کنيم که دولت طي سه سال گذشته بيش از 200 ميليارد دلار درآمد ارزي داشته و نزديک به 20 ميليارد دلار سوخت
وارد شده است.
مديرعامل متروي تهران ادامه داد: هم اکنون بيش از 20 کيلومتر تونل آماده و 10 ايستگاه در شهر تهران وجود دارد که به دليل نداشتن تجهيزات، همچنان معطل مانده است.

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده