درحاشيه تكرار اشتباه در اعلام مناسبات مذهبي؛به تقويم اعتماد نكن!

سال گذشته در پي درج اشتباه تاريخ شهادت امام جواد(ع) در تقويم ها، اين سؤال به وجود آمد كه اين مسأله ناشي از چيست و منشأ آن چه بوده است؟

اين مسأله گرچه با اما و اگرهاي بسياري همراه بود و با اعلام اصلاحيه شوراي فرهنگ عمومي خاتمه يافت اما امسال نيز همين اشتباه در برخي از تقويم ها تكرار شده است.
از آنجا كه ثبت صحيح تاريخ مناسبتهاي مذهبي ارتباط مستقيم با مراسم عبادي و مذهبي عامه مردم دارد بنابراين جا دارد نسبت اينگونه وقايع كنكاشي دوباره صورت گيرد تا از بروز اشتباهاتي از اين دست جلوگيري به عمل آيد.
استاديار دانشگاه تهران در پاسخ به اين پرسش كه در اين صورت چرا تاريخ آخر ذيقعده در تقويم ها به عنوان روز شهادت به مردم معرفي شده است، مي گويد: معمولاً در ثبت اين گونه وقايع يك روايت مشهور ملاك و معيار قرار مي گيرد و بقيه كنار گذاشته مي شود.
علامه سيدجعفر مرتضي العاملي نويسنده و مورخ شهير لبناني، نيز در پاسخ به اين پرسش مي گويد: در متون معتبر آخر ذيقعده به عنوان تاريخ شهادت امام جواد(ع) آمده گرچه روزهاي ديگري نيز ذكر شده است.

* علت اشتباه چيست؟
با وجود تعيين تاريخ احتمال قريب به يقين شهادت امام جواد(ع) سؤالي كه مطرح مي شود اين است كه اين اشتباه ثبت تاريخ ناشي از چيست؟

حجةالاسلام موحدي نژاد عضو شوراي تقويم دانشگاه تهران در اين رابطه مي گويد: بحث مناسبتهاي تقويمي مسؤوليتي است كه بر عهده شوراي فرهنگ عمومي است و كار شوراي تقويم دانشگاه تهران نيست.
وي در ادامه مي افزايد: كار ما تعيين و استخراج اول ماه هاي قمري و تطبيق آن با تاريخ شمسي و ميلادي، تعيين كسوف و خسوف و... است.
وي سال گذشته نيز در پي درج اشتباه تاريخ شهادت امام جواد(ع) گفته بود: شهادت امام جواد(ع) اشتباه ثبت شده است و در تقويم بايد آخرين روز ذيقعده شهادت امام محمدتقي(ع) باشد در حالي كه 29 ذيقعده روز شهادت اعلام شده است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا اشتباه سال گذشته تكرار شده است، تأكيد مي كند: در مورد آخر ذيقعده نيز بايد گفت كه سال گذشته همانطور كه شما گفتيد درباره اشتباه صورت گرفته اطلاع رساني شد تا در تقويم هاي سال بعد يعني امسال اعمال شود اما از آنجا كه تقويم ها هميشه يك سال جلوتر چاپ مي شود اين نقص در تقويم امسال هم وجود دارد اما سال آينده شاهد اين اشتباه نخواهيم بود.

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده