مسئولان بايد ايران را واقعي معرفي كنند

مردم كشور كره مي‌ترسند براي گردش به ايران سفر كنند چون خبرهايي كه درباره ايران در كشور كره منتشر مي‌شود، غيرواقعي و بد است.
خبرگزاري ميراث فرهنگي_ گردشگري_ ذهنيت ناشي از انتشار اخبار منفي عليه ايران باعث مي‌شود تا گردشگران خارجي از سفر به ايران منصرف شوند.
سل كيم، مدير موسسه اطلاعات توريستي ايران در كره جنوبي كه به همراه جمعي از تورگردانان كشورهاي خارجي براي شركت در همايش بين‌المللي تورگردانان جهان به ايران سفر كرده‌ بودند؛ با بيان اينكه ايران 7 برابر كره وسعت دارد و ازنظر كره‌اي‌ها كشور بزرگي است، ادامه داد:« كشور ايران داراي تنوع زيادي است كه براي گردشگران خارجي بساري جالب است. به عنوان مثال لباس سنتي برخي از شهرها، آداب و رسوم آنها متفاوت است. چهره افراد هم با يكديگر متفاوت است اما مردم كره شبيه به هم هستند و اين براي مردم كره بسيار جذاب خواهد بود. اما با اين وجود مردم كره مي‌ترسند براي گردش به ايران بيايند چون خبرهايي كه از ايران در اين كشور وجود دارد غيرواقعي و بد است. آنها فكر مي‌كنند چون افغانستان و عراق در همسايگي ايران است حتما اتفاقات و آدمهايي مانند گروه طالبان نيز در اين كشورها وجود دارد كه آسايش را براي گردشگران سلب خواهند كرد.»
او معتقد است كه مسئولان ايراني بايد كشورشان را واقعي و آن طور كه هست به خارجي‌ها معرفي كنند تا اين تفكر از ذهن آنها خارج شود. آنها مي‌توانند با تبليغات گسترده درباره امنيت و جاذبه‌هاي گردشگري‌ ايران از طريق شبكه‌هاي تلويزيوني، روزنامه‌ها و اينترنت گردشگران زيادي را به ايران دعوت كنند.
وي استفاده از فضاي اينترنت را در دسترس‌ترين و جامع‌ترين نوع وسيله تبليغاتي دانست كه مي‌توان با آن ايران را به دنيا معرفي كرد و ادامه داد:« در كشور كره بيشتر مردم آن از اينترنت استفاده زيادي مي كنند.»
سل كيم، دانشجو ايرانشناسي در كره جنوبي به ميراث خبر گفت:« من 11 ماه در يكي از دانشگاههاي ايران رشته ايرانشناسي خواندم و تا 2 ماه گذشته نيز دانشجو بودم. در كنار تحصيل از بسياري شهرهاي پرجاذبه ايران مانند كرمانشاه،‌ همدان، شيراز، اصفهان و يزد بازديد كرده بودم.»
وي بيان كرد:« آثار تاريخي اين شهرها مانند پرسپوليس شهرت جهاني دارد كه بسياري را براي ديدن از آنها ترغيب مي كند.»
او همچنين درباره برنامه سفر تورگردانان خارجي به ايران و برگزاري نخستين همايش تورگردانان جهان گفت:« برنامه‌ريزي براي همايش و سفر خوب بود. مسئولان كشور ايران جاذبه‌هاي بسيار خوب ايران را به تورگردانان جهان معرفي كردند. اما كمي فشرده بود. چون در برنامه ورك‌شاپ كه جزو آخرين برنامه ها و مهم بود همه‌مان خسته بوديم!»

تغييرات مثبتي را در ايران مي‌بينم
هارش وارما، مدير آموزش فني و تخصصي سازمان جهاني جهانگردي نيز درباره‌ ارزيابي سازمان جهاني جهانگردي از وضعيت آموزش در صنعت گردشگري ايران، بيان كرد:« هربار كه به ايران سفر مي‌كنم، تغييرات و تحولات مثبت و سريعي را مي‌بينم و معتقدم وضعيت آموزش در ايران با روندي مناسب روبه بهبود دارد.»
وارما، ادامه داد:« نمي‌گويم آموزش گردشگري ايران كامل است، اما نبايد فراموش كنيم كه آموزش پروسه‌اي طولاني است و يك‌شبه امكان‌پذير نخواهد بود. اين برنامه ازنظر حضور تورگردان‌هاي بزرگ كه محصولات خود را عرضه مي‌كنند، بسيار مهم است، چراكه آن‌ها بايد از نزديك، مردم و فرهنگ ايران را بشناسند و خود به نگاهي واقعي از ايران دست يابند، چراكه ماندگاري و اثر‌گذاري چنين نگاهي هميشگي و دايمي است.»

بايد ديد گردشگران را نسبت به ايران تغيير دهيم
باره، مدير گردشگري يونسکو هم معتقد است؛ صنايع‌دستي ايران 45 جايزه تعالي يونسکو را به خود اختصاص داده است و در جهان امروز فرهنگ يکي از ارکان جذب گردشگر است و نياز به سرمايه‌گذاري دارد و مي تواند منشاء توسعه اقتصادي باشد و ما مي‌توانيم يک هرم اقتصادي جهاني را در اين زمينه تهيه کنيم.
پورفرج در نشست خبري همايش تورگردانان جهان ادعا كرده بود:« بسياري از توگردانان كشورهايي كه نتواستند در اين برنامه شركت كنند؛ مي‌پرسيدند چه زماني همايش دوم را برگزار خواهيد كرد. اين موضوع علامت موفقيت ما بوده است.»
وي از رضايت توگردانان خارجي نسبت به برنامه همايش تورگردانان جهان و برنامه‌ريزي سفر صحبت كرد و گفت:«‌ گردشگران خارجي به ايران نمي‌آيند چون نسبت به ايران نگاه منفي دارند. ما بايد با دعوت از آنها ديدشان را نسبت به اين وضوع تغيير دهيم.»
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي معتقد است كه بسياري از تورگردانان خارجي كه تا به حال ايران را نديده بودند با سفر به ايران با جاذبه‌هاي اين كشور آشنا شدند و ذهنيت منفي آنها در برابر اخبار منفي تغيير يافت.
فاطيما كريمي

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده