مشايي: روز "كوروش" در تقويم ملي ايران ثبت شود

جام جم آنلاين: "اسفنديار رحيم مشايي" معاون رييس جمهوري و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در اظهاراتي كه در دوران انقلاب اسلامي بي سابقه به شمار مي رود، از در نظر گرفتن روزي به نام " روز کوروش"‌ در تقويم ملي ايران دفاع كرد.

--------



رحيم مشايي روز جمعه به ايرنا در شيراز گفت: " هر سال افرادي مي کوشند بطورغيررسمي در جوار آرامگاه کوروش با برگزاري آيين هايي، ياد و نام کوروش را گرامي بدارند. ما نيز معقتديم اين موضوع قابل بررسي است كه در تقويم ملي روزي به نام كوروش يا تخت جمشيد داشته باشيم اگرچه، تاكنون در نظر گرفتن روزي بنام کوروش در دستور کار ما نبوده است."
كوروش ملقب به "كوروش كبير" ، پادشاه امپراتوري ايران و بنيانگذار سلسله هخامنشيان بود که قلمروي حکومتش از هند تا آسياي صغير و درياي مديترانه را در بر مي گرفت. از او به عنوان نخستين شخصيتي نام برده مي شود كه در تاريخ، قوانين مربوط به حقوق بشر را وضع كرده است.
رحيم مشايي در باره ابهاماتي که پيرامون مرمت غير اصولي آرامگاه کوروش مطرح مي شود، گفت : آرامگاه کوروش و مجموعه پاسارگاد و تخت جمشيد براي ما بسيار بسيار مهم است و مرمت بناي آن، از راهبردي ترين طرحهاي ميراث فرهنگي قلمداد مي شود.
رييس سازمان ميراث فرهنگي ؛ صنايع دستي و گردشگري تصريح كرد:" چگونه مي توان براي بنايي که براي ما حساسيت و اهميت استراتژيک دارد مرمتگراني غير متخصص و غيرحرفه اي بکار بگيريم؟!"
وي افزود: همه مراحل مرمت اين بنا با استفاده از سنگ و مصالح کارشناسي شده صورت گرفته و هيچ خللي در مرمت سقف آرامگاه کوروش يا بدنه آن رخ نداده است.
رحيم مشايي با بيان اينکه گاه و بيگاه مطالبي راجع به نفوذ نم و آب به درون آرامگاه کوروش مطرح مي شود، گفت: حتي مطرح مي شود که زير آرامگاه کوروش آب آمده است ؛ اما اين مسايل صحت ندارد و رطوبت ادعايي ناشي از سد احداث شده در آن منطقه هم نيست چون ما به طور هميشگي در آنجا کار مي کنيم، كاملا هوشيار و بيداريم و نظارت کامل داريم تا مانع از بروز خسارت و آسيب به آرامگاه شويم . بنابراين، جاي هيچ نگراني نيست.
وي خاطرنشان کرد: برنامه ما براي تخت چمشيد و پاسارگاد يک برنامه جامع و استراتژيک است و در صدد هستيم طي يکي دو سال آينده بتوانيم بطور بسيار برجسته طرح هاي خود را آنجا پياده کنيم.
بناي آرامگاه کوروش در شهرستان پاسارگاد و بناي کهن تخت جمشيد در شهرستان مرودشت به ترتيب در فاصله 110 کيلومتري و 65 کيلومتري شمال شيراز در استان فارس قرار دارد. اين دو بنا در فهرست ميراث فرهنگي جهاني به ثبت رسيده است.

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده