نگاهي مختصر به زندگي آيه الله شيخ علي اكبر الهيان رامسری (1)

بسمه تعالي

نگاهي مختصر به زندگي آيه الله شيخ علي اكبر الهيان رامسری (1)

تنظیم: عبدالرحمن باقرزاده- امام جمعه رامسـر

عالم رباني مرحوم آيه الله حاج شيخ علي اكبر الهيان (ره) يكي از مشهورترين چهره هاي علمي - ديني رامسر در ده هاي اخير مي باشند. ايشان داراي شخصيتي بارز و برجسته در امور ديني و معنوي بودند كه تحسين و تمجيد بزرگاني چون آيه الله العظمي بروجردي (ره) گواه اين امر مي باشد.

آن بزرگوار درسال 1305 قمري برابر با 1266خورشيدي متولد شد. پدرش يعني عالم فاضل مرحوم شيخ محمد تقي تنكابني رامسري (متوفي 1322 قمري) از عالمان وارسته و از شاگردان مرحوم ميرزاي شيرازي صاحب فتواي تنباكو بوده است.

آن مرحوم درسال 1323قمري عازم تهران شد و سطوح عالي حوزوي را در آن شهر تحصيل كرد و پس از آن عازم نجف اشرف شده و از خرمن پر فيض بزرگاني چون آيات عظام مرحوم آخوند خراساني و سيد محمد كاظم يزدي به خوشه چيني پرداخت و تا نيل به مقام اجتهاد پيش رفت.

وي سپس راه وطن را در پيش گرفت و مدت مديدي را هم از محضر علامه سيد موسي زرآبادي (ره) علوم مختلف ازجمله عرفان و علوم غريبه را آموخت.

معظم له بنا به نقل مولف « بزرگان رامسر» در سال 1345 قمري به رامسر مهاجرت و چند در آنجا اقامت گزيد و مجددا به قزوين بازگشت و پس ازاين بود كه دائما در سفر بوده و تا آخرعمر ميان طالقان، گيلان، قزوين و رامسر در تردد بوده و هر جا كه مي رفت به تدريس و تربيت و تهذيب نفوس مستعده بويژه طلاب پرداخت.

آن عالم نمونه و وارسته، انساني خود ساخته، زاهد و متقي به معناي واقعي كلمه وخالي از هواهاي نفساني بوده و دور از زخارف دنيا و بدون هر گونه دلبستگي به آن زندگي كرده است در هشتاد سالگي از مال دنيا هيچ اندوخته اي نداشت نه خانه و ملكي و نه باغ و مستغلاتي و نه پول نقدي؛ آزاد و بدون تعلقات دنيا؛ بگونه اي كه بعد از فوت، تمام دارايي ايشان سماور و پوستيني كه نقش لحافش را داشت و يك ديگ مسي و چند عدد قاشق و كاسه و يك تخته پتو و ...

ازوجوهات شرعي حداقل استفاده را مي كرد، به تهجد ونماز شب به شدت مقيد بود و حتي در مسافرتها، چنانچه هوا مساعد بود، در بيرون مسافرخانه به اقامه نماز شب مي پرداخت؛ به نماز يوميه دراول وقت اهميت فراواني ميداد، به آداب ديني بسيار مقيد و نشستن ايشان غالبا رو به قبله ودو زانو مانند حالت نماز بود و ... و در يك كلمه ميتوان گفت انساني كامل و اهل دل و اهل معنا بود و همين امور باعث شد تا شخصيت معنوي اش مورد تمجيد بزرگان دين و دانش قرار گيرد.

ادامه دارد
منبع : ستاد نماز جمعه رامسر

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده