به بهانه اول ذی الحجه ازدواج دو فرشته آسمانی آنچه که باید از علی و فاطمه بیاموزیم


اول ذی الحجه سالروز ازدواج دو فرشته ای است که برای همه عصرها و دوره ها به عنوان یک الگوی موفق در همه ابعاد زندگی مطرح بوده ، درس های فراوانی برای جوانان اعصار مختلف در بر دارد.


اگر چه همه زندگی ائمه اطهار (ع) برای شیعیان و رهپویان آنان سراسر درس و عبرت است ولی نیم نگاهی به آنچه که در روزگار ما به عنوان هنجارهای اجتماعی فرهنگ چگونه ازدواج کردن و آغاز یک زندگی مشترک شده است و البته در حال نهادینه شدن نیز می باشد ، هر از چند گاهی آدمی را به تامل وامی دارد به عبارتی از باب متذکر شدن نیز که شده که قطعا" هم بدون مصلحت و فلسفه نیست ، نکاتی در پی می آید که شاید برای آنها که در پی چشم هم چشمی های بوجود آمده و هر چیزی که عنوان تشریفات به خود گرفته ، گرفتار بلاهای اجتماعی متعدد شده اند ، سودمند افتد.
اما از ماجرای ازدواج علی و فاطمه (سلام الله علیها) نکات بسیار جالبی می توان آموخت . اگر خواهان سعادت هستیم و پیرو اسلام ، بایستی تا مرز توان تلاش کنیم که در مرحله اول ازدواج بر مبنایی صحیح صورت گیرد و دوم ساده زیستی در تمام شئون زندگی جامعه به خصوص ازدواج راه یابد وگرنه قید و بندهای اجتماعی در امر ازدواج که بیشتر نشأت گرفته از فرهنگ اسلامی و یا ساخته و پرداخته فرهنگ های کوتاه نگر مادی و اشرافی است . اگر این غل و زنجیرها بر دست و پای جوانان و والدین بیفتد هر روز بزرگتر و سنگین تر می شود تا آنجا که امکان هر نوع حرکت صحیحی را می گیرد و صاحب جامعه را به سوی نابودی می کشاند و به فسا د و نابودی های روانی و مشکلات اخلاقی می افزاید.
* هم کفو بودن یکی از اصول اساسی و رازهای موفق ازدواج ، کفو و هم تا بودن دختر و پسر با هم است . برخی گمان دارند کفیت به شرایط ظاهری و مادی و رفاهی بستگی دارد . در صورتی که هم تایی به آرمانها و خواهش ها و تمایلات روحی و روانی افراد است . میزان آگاهی علمی و دینی و میزان تعهد عملی به مکتب مذهب و ارزش نهادن به ویژگی های اخلاقی و فرهنگی است . اگر هم تایی مطرح نبود ، دختران زیادی در مدینه بودند که هرگز علی از آنان خواستگاری نکرد و فاطمه (سلام الله علیها) خواستگاران زیادی داشت . اما رضایت به آنها نداد . اگر خداوند علی را نمی آفرید برای فاطمه هم کفو و هم تایی وجود نداشت.
* روش خواستگاری بدون هیچ گونه تشریفات و واسطه ای انجام شد .
* پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم بدون رضایت دخترش به خواستگار پاسخ مثبت نداد .
* میزان مهریه کم و متناسب با شرایط مالی داماد بود .
* در تهیه جهیزیه به ضروری ترین و ابتدایی ترین وسایل زندگی در آن عصر بسنده شد.
فاطمه دختر پیامبر و رهبر مسلمانان از تیره بنی هاشم یعنی اصیل ترین و شریف ترین تیره های عرب به حساب می آمد .مادرش خدیجه ثروتمند ترین زن عرب خودش بود و از نظر علمی ، فردی آگاه تر و اندیشمند تر از او نبود و پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم هم می توانست جهیزیه زیادی همراه دخترش کند اما منش پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و خاندانش بر ساده یستی است . متاسفانه در برخی از خانواده ها بخصوص قشر مرفه جامعه ، جهیزیه و دخترانشان نمایشگاه بین المللی کامل است از لوازم خانگی داخلی و خارجی و اشیاء لوکس تشریفاتی مدرنی که برقش چشم های ظاهربین را خیره می کند.
بنابراین با نگاهی به جامعه کنونی و نحوه برگزاری مراسم ازدواج ضروری است که خانواده ها با توجه به مبانی دینی و شواهدی که به گفته تاریخ از چگونگی برگزاری ازدواج ها به خصوص ازدواج بنت الرسول فاطمه زهرا (س) و حضرت امیرالمومنین (ع) به یادگار مانده تجدید نظری اساسی کرده و جوانان امروز را از آسیب های اجتماعی محتمل و خانمانسوز برهانند.
باشد که با الگو گرفتن از ائمه معصومین (ع) در گفتار و عمل رضایت حق تعالی و امام عصر (ع) جلب شود.

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده