ايران وگردشگري ساحلي گردشگري ساحلي از بزرگترين فعاليتهاي جهان است که با رشد شتابنده خود به فعاليتي چندمنظوره مبدل شده است


گردشگري ساحلي از بزرگترين فعاليتهاي جهان است که با رشد شتابنده خود به فعاليتي چندمنظوره تبديل شده است. بطوريکه توسعه توريسم و تفريحات مربوطه از عوامل موثر در شکل دهي الگوي توسعه نواحي ساحلي بوده و تأمين کننده مزاياي مستقيم و غيرمستقيم اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و محيطي بسياري براي ميزبان است. اما از طرفي ديگر، چنين رويکردي موجب پديد آمدن نگرانيها و بيمهايي از تهديد و تخريب هويت، محيط و ميراث طبيعي، تاريخي و فرهنگي ساکنان محلي سواحل شده است. به طوريکه مقابله با اثرات ناشي از رشد توريسم کنترل نشده، نيازمند روشها و شيوه هاي صحيح برنامه ريزي، طراحي و مديريت اين مکانهاست.

توريسم ساحلي از قديميترين انواع گردشگري است. به طوريکه سابقه برخي از تفرجگاههاي ساحلي به قرن 19 باز مي گردد. در ابتداي امر اين فضاها، مختص افرادي بود که تنها براي ديدار از سواحل دريا مراجعه مي کردند، اما در دهه هاي اخير بازار گردشگري ساحلي اغلب ترکيبات متنوعي از انواع اقامت و استفاده گردشگران - به ويژه در طول تابستان - تقاضا کرده، با رقابتي فزاينده خواستار سرمايه گذاريهاي عمده در زمينه زيرساختها و ايجاد تسهيلات و حفاظت منابع طبيعي اعم از دريا، سواحل، تالابها و ساير ميراث طبيعي است. در حقيقت زمان مطلوب گردشگر ساحلي، تنها با عواملي چون خورشيد، دريا و ماسه سپري شده و گردشگر مدرن امروزي در جستجوي فعاليتها و تجربيات متفاوتي است (ترکيبي از فعاليتهاي ورزشي، تفريحي، فرهنگي و ميراث طبيعي و...). از ميان تمامي فعاليتهايي که در مناطق ساحلي انجام مي گيرند، هيچکدام از نظر گستردگي و تنوع به اندازه مبحث توريسم و تفريحات ساحلي نيستند به طوريکه طبيعت پوياي اين بخش و وسعت تقاضا، اغلب طرحهاي مربوط را در زمره طرحهاي ملي و منطقه اي قرار مي دهد و تمامي سواحل بصورت مستقيم و غير مستقيم تحت تاثير آن قرار مي گيرند. آب پاک، سکونتگاههاي ساحلي سالم و محيطي ايمن و لذت بخش، اساس گردشگري ساحلي موفق است. بهمين نحو آبزيان و منابع دريايي (ماهيها، نرمتنان، تپه هاي مرجاني و تالابها) نيز از موارد مورد توجه هستند.


گردشگري ساحلي در ايران
با وجودي كه كشورهاي حاشيه خليج فارس از امكانات طبيعي كافي براي رونق توريسم دريايي بهره‌‌اي نبرده‌اند. اما با ساخت جزاير مصنوعي و تسهيلات ساحلي متنوع اقدام به توسعه گردشگري دريايي و ساحلي خود كرده‌اند. در اين ميان كشور ما با برخورداري از جاذبه‌هاي بالقوه خود در توريسم دريايي، هنوز در ميان كشورهاي فعال در زمينه توريسم دريايي جايگاهي ندارد. در صورت حركتي سازمان يافته، ضمن سرمايه‌گذاري‌هاي كلان، مردم مي‌توانند شاهد رونق گردشگري دريايي (ساحلي) و توسعه اقتصادي منطقه خود باشند.


شهرها و بنادر ساحلي و جزايري چون قشم‌، كيش‌ در جنوب ايران و شهرها و بنادر شمالي ايران همچون آستارا، انزلي، رشت و... در صورت ايجاد تاسيسات گردشگري مناسب و استفاده از ظرفيت هاي موجود در آنها براي جذب گردشگر، مي‌توانند در توسعه توريسم دريايي كشور موفق باشند.

كارشناسان گردشگري برگزاري تورهاي غواصي‌، تورهاي ديدن از تخم‌گذاري لاك پشت‌ها و ديدار از لاك پشت‌هاي عظيم‌الجثه و برگزاري مسابقات ورزشي آبي را در سواحل كشور، از جمله اقداماتي مي‌دانند كه مي‌تواند توريسم دريايي را رونق دهد و باحضور در نمايشگاه‌ هاي بزرگ توريستي و تفريحي تصويري مناسب از جايگاه واقعي ‌اش را به جهانيان عرضه کند و از سوي ديگر با اتحاذ سياست‌ هاي حمايتي، سرمايه گذاران?داخلي و خارجي را ترغيب کند. شناسايي الگوهاي موفق در دنيا و نحوه استفاده آنها از جاذبه‌هاي گردشگري دريايي و ساحلي مي‌تواند راه ميانبر مناسبي براي موفقيت در اين حوزه باشد. اما اولين گام در اين راه شناسايي آثار و نتايج حاصل از توريسم ساحلي است که مي تواند نقش موثري در توسعه پايدار اين صنعت و جلوگيري از عوارض ناشي از رشد بدون برنامه و شتابزده آن داشته باشد.

ميناانوري -مينا نساج

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده