رانش كوه در تنكابن و خسارت به شهروندان

پنجشنبه گذشته رانش کوه در منطقه سه هزار تنکابن بار دیگر زنگ خطر را برای مسئولین به صدا در آورد.

رانش کوه در این منطقه کوهستانی تنکابن در حالی رخ داد که کوه های سه هزار از سال گذشته تا کنون بارها و بارها شاهد وقوع این حادثه بوده است.

به گزارش خبرنگار شمال نیوز از تنکابن، در تازه ترین رانش در منطقه سه هزار چندین دستگاه اتومبیل زیر تخته سنگ های بزرگ و کوچک آسیب جدی دیدند.

یکی از سرنشینان این خودرو ها در گفتگویی با شمال نیوز نحوه وقوع این حادثه را اینگونه بیان کرد: "روز پنجشنبه با اتومبیل در منطقه (سراسپی لات) سه هزار در حال حرکت بودیم که ناگهان متوجه رانش کوه شدیم،در همین حال یک قطعه سنگ بزرگ جلوی راه ماشین را گرفت؛به محض توقف مقدار بسیار زیادی از سنگها را در پشت ماشین دیدیم.پس از آن به سرعت از اتومبیل خارج شده و در حالی که سنگها در حال ریزش بودند از محل فرار کردیم.

م-ع در ادامه این گفتگو اظهار داشت: از ساعت 11 صبح تا 4 عصر در انتظار نیرو های کمکی بودیم و سرانجام با حالت بسیار اسفناک از منطقه خارج شدیم.

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته نیز این اتفاق برای یکی دیگر از شهروندان رخ داده بود خاطرنشان ساخت:نمی دانم که خسارت روحی را که به خود و فرزندانم و سایر افراد حادثه دیده را که وارد شده را چه کسی پرداخت می کند؟

این فرد با بیان اینکه این حادثه تا کنون چندین بار اتفاق افتاده است گفت:هیچ تابلو و علامتی که نشاندهنده ریزش سنگ باشد در منطقه وجود نداشت؛البته پس از وقوع این حادثه افراد حاضر در منطقه به سرعت تابلوهای خطر ریزش کوه را در محل قرار دادند!

وی با بیان اینکه "هیچکس"در رابطه با این موضوع پاسخگو نیست،تصریح کرد:به هر اداره ای که می رویم،ما را به اداره ی دیگری می فرستند،به اداره راه و ترابری می رویم می گویند به فرمانداری مراجعه کنید؛فرمانداری، بخشداری را در این باره مسئول می داند و بخشداری هم اداره کل راه و ترابری استان را معرفی می کند و تاکید می کند که باید به ساری بروید،و از طرفی به ما می گویند اگر به ساری بروید به احتمال 95 درصد مشکل شما حل نخواهد شد،پس بهتر است اصلا پیگیر این اتفاق نباشید!

هرچند که در گذشته مسئولین شهرستانی برداشت بی رویه و غیر اصولی شرکت توسعه راه ها را اصلی ترین عامل رانش کوه و ریزش سنگ می دانستند،اما اینبار وجود چشمه های زیرزمینی و"سست بودن خاک"نیز به دلایل قبلی افزوده شده است.در همین رابطه شمس الدین امانپور،رئیس شورای شهرستان تنکابن با اشاره به وجود چشمه های آب زیرزمینی و برداشت های بی رویه،به شمال نیوز گفت:حل مشکل ریزش کوه در منطقه سه هزار تنکابن به بودجه ای در حدود 150 میلیون تومان نیاز دارد.به گفته امانپور تا کنون جلسلت فراوانی برای حل این مشکل و جذب پیمانکار توسط اداره کل راه و ترابری استان صورت گرفته؛اما تا کنون هیچ یک به سرانجام نرسیده است.

با این حال موضوعی که بر نگرانی ها در این رابطه می افزاید،بازگشایی کامل جاده تنکابن به قزوین در آینده ی نزدیک است؛ جاده ای که از همین مسیر{جاده سه هزار} عبور می کند و در صورت ادامه روند ریزش کوه در منطقه سه هزار آنگاه باید در انتظار حوادث ناگوارتری برای مردم منطقه و مسافران بود.

نکته قابل توجه دیگر در این میان،تاکید به حضور در مرکز استان برای حل مشکل است؛در حالی که فرمانداری تنکابن از یک هفته پیش رسما به عنوان "فرمانداری ویژه" غرب استان فعالیت خود را آغاز کرده و به طبع ادارات شهرستانی نیز به معاونت اداره کل ارتقا یافته اند.اینکه چرا با وجود ارتقاء فرمانداری تنکابن به فرمانداری وِیژه شهروندران باید به استان مراجعه کنند جای تامل فراوانی دارد....

گفتنی است ریزش سنگ از کوه های سه هزار تنکابن تا کنون تلفات جانی نداشته است و شاید یکی از دلایلی که باعث شده تا اداره کل راه و ترابری استان با وجود همه فعالیت های خود در این رابطه، اقدام اساسی را در این زمینه انجام نداده،همین باشد!!
منبع:شمال نيوز

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده