گشت و گذاري در رامسر، عروس شهرهاي ايران

رامسَر از شهرهاي استان مازندران در شمال ايران است.اين شهر که پيش از اين سخت سر نام داشت، آخرين شهر غرب مازندران است که مردمان بومي آن به زبان گيلکي صحبت مي کنند. رامسر از سمت شرق به تنکابن ازغرب به چابکسر اولين شهر شرق گيلان، ازجنوب به کوههاي البرز و از سمت شمال به درياي مازندران محدود است.

آب وهواي رامسر در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان سرد است. نزديکي جنگل و دريا در اين شهر زيبايي خاصي به اين شهرداده‌است و اين امر موجب جذب مسافر در فصل تابستان و ايام تعطيل مي‌شود. رامسر داراي فرودگاه است. مناطق ييلاقي رامسر مانند جواهرده بسيار زيبا و خوش‌آب‌وهوا است. محصولات عمده رامسر برنج و مرکبات و چاي است. بهترين مسير براي مسافرت به رامسر بعد از مسير هوايي از تهران، مسافرت زميني از شهرهاي کرج-چالوس-تنکابن مي‌باشد.‏

رامسر در تابستان آب و هوايي گرم و مرطوب و در زمستان سرد دارد. مجاورت با جنگل و دريا به اين شهر زيبايي خاصي بخشيده ‌است.

شهرستان رامسر در دامنه جنگلي و زيباي البرز و سواحل زيباي درياي خزر با برخورداري از انوع جاذبه‌هاي گردشگري و امکانات اقامتي، پذيرايي و تفريحي با لقب عروس شهرهاي ايران به عنوان قطب مهم گردشگري در کشور شناخته شده است.قله‌هاي مخروطي شکل، باغات مرکبات، چاي، مزارع برنج، ساحل زيبا، مناطق ييلاقي خوش آب و هوا، منابع فراوان آب‌هاي گرم معدني، فرودگاه و هتل‌هاي قديم و جديد اين شهر را به يکي از شهرهاي پر گردشگر تبديل کرده‌است.‏

جاذبه‌هاي گردشگري
شهرستان رامسر با زيبايي وصف ناپذير در انتهاي غربي استان مازندران در دامنه جنگلي و زيباي البرز و سواحل رويايي درياي خزر آرميده و با برخورداري از جاذبه‌هاي گردشگري و امکانات اقامتي، پذيرايي و تفريحي با لقب عروس شهرهاي ايران به عنوان قطب مهم گردشگري در کشور و حتي جهان مطرح است.

وجود قله‌هاي مخروطي شکل با پوشش انبوه گياهان متنوع، باغ هاي مرکبات، چاي، مزرعه‌هاي برنج، برخورداري از ساحل زيبا، منطقه‌هاي ييلاقي خوش آب و هوا، منابع فراوان آبهاي گرم معدني، وجود فرودگاه و هتلهاي قديم و جديد اين شهر را يکي از شهرهاي منحصر به فرد تبديل کرده‌است. وجود آبهاي گرم معدني در نزديکي ساحل دريا و چند وان و استخر آب گرم معدني در شهرهاي کتالم و سادات شهر, بوستان جنگلي صفارود در ميان دره , روستاي جواهرده در ارتفاع 1800 متري سطح دريا , قله مخروطي شکل مارکو و جداشده از سلسله کوههاي البرز در شرق رامسر , جنگل دالخاني در مسير رامسر به تنکابن , کاخ موزه تماشاگه خزر نزديک هتل بزرگ رامسر و دهها اثر تاريخي و ديدني سبب شده‌است که سالانه هزاران مسافر و گردشگر داخلي و خارجي از رامسر عروس شهرهاي ايران ديدن کنند.

رامسر در غرب مازندران با برخورداري از جاذبه‌هاي منحصر به فرد طبيعي و تاريخي يکي از مناطق برتر کشور به لحاظ طبيعت گردي محسوب مي‌شوند که سالانه پذيراي ‎ميليون ها مسافر و گردشگر است. وجود آبشارها، آب‌هاي سرد و گرم معدني، بوستانهاي جنگلي، غارها، چمشه‌ها، درياچه، يادمان‌هاي تاريخي، صدها مراکز اقامتي و پذيرايي و تفريحي و به ويژه نزديکي کوه، دريا و جنگل اين منطقه را به عنوان قطب مهم گردشگري در کشور و حتي جهان مطرح کرده‌است.

آب و هوايي اين منطقه جلگه‌اي معتدل، مرطوب و کوهستاني سرد و نيمه مرطوب است و اقتصادي اين اهالي برپايه کشاورزي، دامداري و صنعت گردشگري استوار مي‌باشد. وجود فرودگاه در شهر رامسر، و جنگل در شهرستان رامسر در غرب مازندران از ديگر ويژگي‌هاي اين منطقه محسوب مي‌شود‎.‎

هتل قديم رامسر
اين هتل با معماري بسيار زيبا در مرکز شهر در دامنه کوههاي مشجر و فضاي سبز با محوطه‌سازي چشم نواز واقع شده ودر سال ? 1317شمسي مورد بهره برداري قرار گرفته‌است.هتل قديم رامسرزيربناي اين هتل حدود پنج هزار متر مربع در سه طبقه به لحاظ نوع معماري، زيبايي، موقعيت مکاني و تجهيزات يکي از مشهورترين هتل‌هاي خاورميانه به شمار مي‌رود.‏

آبهاي گرم معدني
بخش هاي گسترده‌اي از مرکز شهر رامسر ازآبهاي گرم معدني با خاصيت هاي طبي و درماني برخوردار بوده که گردشگران زيادي از اين آبها بهره‌مند مي‌شوند. وجود اين آب گرم‌ها در نزديکي ساحل دريا ويژگي منحصر به‌فردي را به رامسر بخشيده‌است. البته در فاصله پنج کيلومتري جنوب شرقي رامسر در شهرهاي کتالم و سادات محله نيز چند وان و استخر آب گرم معدني وجوددارد که براي درمان بيماريهاي پوستي، رماتيسم و دردهاي عصبي و عضلاني سودمند است.

بوستان جنگلي صفارود
مسير دسترسي به اين بوستان از ابتداي جاده جواهرده در ميدان غربي شهر رامسر آغاز و پس از طي ? 9‏‎?‎کيلومتر و عبور از مسيري زيبا به اين پارک در کنار رود صفارود مي‌رسد. اين بوستان در ميان دره و در پايين جاده قرارگرفته که پله‌هايي نيز براي ورود به‌آن از جاده ساخته شده‌است و وجود جنگل، رودخانه، آب معدني، آب و هواي مطبوع به اين مکان جلوه خاصي بخشيده‌است.

دهستان جواهرده
جواهرده در ? 27‏‎?‎کيلومتري رامسر و در ارتفاع ? 1800‏‎?‎متري از سطح دريا قرار گرفته و مسير دسترسي به جواهرده از منتهي‌اليه غربي شهر رامسر بوده که با عبور از ميان کوههاي مشجر و در امتداد رودخانه صفارود اين منطقه ييلاقي خودنمايي مي‌کند. روستاي جواهرده درفصل تابستان به لحاظ برخورداري از آب وهواي خنک مورد استقبال گردشگران داخلي و خارجي واقع شده و امکانات اقامتي در اين منطقه براي گردشگران فراهم است. روستاي جواهرده علاوه بر زيباييهاي فراوان طبيعي و دارا بودن چشمه‌سارها از قدمت تاريخي نيز برخوردار بوده که وجود گورستانهاي گبري در آن گوياي قذمت تاريخي اين مکان است.جواهرده منطقه‌اي تاريخي با جنگل‌هاي سرسبز است كه نيمي از سال پوشيده از برف و در فصل تابستان از هواي بسيار مطبوع برخوردار است.

اين منطقه رويايي، شاهكار طبيعت و نگين فيروزه فام كوه‌هاي البرز به شمار مي‌رود كه از 3 جهت در محاصره كوه قرار دارد.اين منطقه با وجود فاصله كم از درياي خزر، در ارتفاع قابل ملاحظه‌اي از سطح دريا كه حدود 2 هزار متر است، قرار دارد.

جواهرده روزگاري مركز دادوستد بود و با قزوين ارتباط داشته است اما جاده آن در سال 1350 به دست مهندسان آلماني ساخته شده است.اين منطقه خاطره جنگ ميرزاكوچك خان با قواي دولتي را در ياد دارد.

گهواره سنگي، سلاژپشته، شيرسنگي ، چشمه هاي زيباي طبيعي از مناطق ديدني جواهرده به شمار مي رود.

از ورزش‌هاي رايج منطقه كوهنوردي و صعود به ارتفاعات زيباي جواهرده (قله سماموس)، كشتي محلي گيله مردي و اسب سواري است.مسجد آدينه و گورهاي گبري از آثار تاريخي جواهرده به شمار مي‌رود. ساخت بناي مسجد آدينه به حدود 700سال پيش و توسط شخصي به نام شل شريف برمي گردد. وي از بزرگان جواهرده بوده است.

پوشش محلي اغلب ساكنان دهستان جواهرده در مازندران جلوه خاصي دارد كه اين منطقه را از ديگر مناطق استان متمايز مي‌كند.

لباس‌هاي سنتي بانوان اين منطقه كه در اغلب جشن ها و مراسم به تن مي‌كنند، شكوه خاصي به آن مراسم مي‌بخشد.جواهرده با زيبايي‌هاي وصف ناپذير كه مي‌توان از آن به عنوان يكي از شاهكارهاي خلقت در عرصه طبيعت ياد كرد، در 26كيلومتري رامسر واقع شده است.

مسير دسترسي به اين ييلاق سنتي، از منتهي‌اليه مسير غربي رامسر به طرف گيلان منشعب شده است و با عبور از ميان كوه‌هاي مشجر و در امتداد رودخانه خروشان صفارود ادامه مي‌يابد و با شيب و افزايش ارتفاع در طول مسير، به تدريج نوع پوشش گياهي تغيير مي‌يابد و از تراكم درختان كاسته مي‌شود.

در نزديكي جواهرده، پوشش جنگلي به چمنزار و بوته زار تغيير شكل مي‌دهد و در همين نقطه در دامنه كوه‌هاي پربرف سماموس روستاي ييلاقي وسنتي جواهرده با طبيعت زايدالوصفش خودنمايي مي‌كند.

اين منطقه در هر 4 فصل سال زيباست. جواهرده در فصل تابستان بخاطر آب و هواي خنك خود مي‌تواند ميزبان هزاران گردشگر داخلي و خارجي باشد. اين منطقه در زمستان به دليل كوه‌هاي پربرفش زيبايي چشمگيري دارد.‏

قله مارکوه
نماي بخشي از شهر رامسر از ارتفاعات آنقله مارکوه مخروطي شکل، مشجر و جدا شده از سلسه کوههاي البرز بوده که در فاصله شش کيلومتري شرق رامسر و سه کيلومتري ساحل دريا و محور ارتباطي تنکابن به رامسر واقع است. اين کوه صخره‌اي با وسعت ? 600هزار مترمربع با انواع درختچه‌ها، درختان انجيلي، بلوط، شمشاد و ازگيل پوشيده شده و ارتفاع قله از سطح دريا حدود ? 500متر بوده که احداث ? 340پله در ضلع جنوبي کار صعود را آسان مي‌کند. وجود شهر کتالم، چشم‌اندازهاي زيباي آن به‌دريا، مزارع برنج و باغات چاي و مرکبات در شمال قله، تسلط به تپه‌ها و ارتفاعات سرسبز البرز و روستاهاي اطراف و رودخانه نسارود در شرق به اين مکان موقعيتي ويژه بخشيده‌است. در بلندترين نقطه مارکوه بقاياي يک قلعه برجاي مانده که احتمالاً محيط ديده‌باني حاکمان قديم منطقه بوده‌است.

جنگل دالخاني
مسير دسترسي به دالخاني از خروجي شرق شهر رامسر آغاز و پس از طي هفت کيلومتر در مسير آسفالته رامسر به تنکابن به سه‌راهي جنت رودبار مي‌رسد. جنگل دالخاني پس از طي ? 23کيلومتر درمسير ارتباطي و آسفالته جنت رودبار در کنار جاده قرار داشته که براي احداث پارک جنگلي در نظر گرفته شده و اکنون نيز به عنوان يک تفرجگاه مهم شهر رامسر مورد استفاده گردشگران قرار مي‌گيرد.

موزه تماشاگه خزر
اين موزه در محل کاخ سلطنتي رامسر و در مجاورت غرب هتل بزرگ قرار داشته که علاوه بر اشيايي که به نمايش گذاشته ساختمان کاخ نيز ديدني است. اين بنا در اوايل دوران پهلوي در ميان باغي بزرگ باشيوه معماري اروپايي ساخته شده‌است، سنگهاي مرمر سفيدرنگ در تزيينات خارج بنا و ستونها ومجسمه حيوانات بکار رفته به اين کاخ جلوه‌اي ويژه بخشيده‌است. هم‌اکنون آثاري از هنرمندان مشهور ايران و جهان شامل مجسمه‌هاي برنزي و سنگي، تابلوهاي نقاشي و فرش در اين کاخ در معرض ديد عموم مردم قرار دارد.

تله کابين رامسر
اين تله کابين در فاصله 10 دقيقه از رامسر به سمت چابکسر از مبدا ساحل تا بر فراز کوه ايلميلي امتداد يافته است.‏/ حمايت

دريانيوز

1 نظرات:

لطفاً در وبلاگتان معرفي كنيد:

دومين دفتر از "گنج نامه ي ولايت بيه پيش" منتشر شد. اين دفتر، گزارش علي بالائي لنگرودي است از فرهنگ مردم گيلان خاوري، مازندران باختري، طالقان و الموت.

مقالات كتاب عبارتند از: 1- آئين هاي پيش آريائي 2- ديوپرستي 3- مهرپرستي 4- درآمدي بر گاهشماري 5- همانندهاي هندي تيرماسينزه 6- علم واچيني و آئين هاي تحويل سال 7- يامان دره ي پادشاهان در كوهستان البرز

دفتر نخست اين كتاب كه در سال 1380 به چاپ رسيده، همينك ناياب بوده ولي دفتر دوم، مستقل از دفتر نخست است.

نويسنده در سال هاي 1379 و 1380 در بنياد نيشابور زبان پهلوي و در سال هاي 1387 و 1388 در مدرسه ي Pietro Della Valle زبان ايتاليائي را فرا گرفته و مقالات متعددي از او در نشريات گيلان و تهران به چاپ رسيده است. همچنين كتاب "گاهشماري در بالاطالقان" از همين نويسنده منتشر شده است.

مراكز فروش تهران:
1- كتابفروشي طهوري؛ روبروي در جنوبي دانشگاه تهران
2- كتابفروشي توس؛ خيابان دانشگاه؛ پلاك يك
3- بنياد نيشابور؛ روبروي در شمالي دانشگاه تهران
4- كتابفروشي اختران؛ ميدان انقلاب؛ بازارچه كتاب

مراكز فروش شهرستان:
كتابفروشي هاي معتبر رشت، لاهيجان، لنگرود ، رودسر، رامسر و تنكابن

توضيحات بيشتر، تصوير جلد كتاب ها و لينك ها در goldencross.blogfa.com

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده