گزارش فايننشال تايمز از صنعت خودروسازی در ایران؛پادشاهي پرايد بر جاده هاي ايران در غياب پيكان


زماني كه شركت ايران خودرو سه سال پيش توليد خودروي پيكان را متوقف كرد بسياري از اين اقدام متاسف شدند و آن را خسراني در زندگي خود دانستند.پيكان مدلي از خودروي انگليسي هيلمن هانتر بود كه در دهه 1960 در خيابان هاي انگليس عبور و مرور داشت.

اما اكنون كه سه سال پس از توقف توليد پيكان مي گذرد يك خودروي تجاري تر متعلق به شركت كره اي كيا به پادشاه جاده هاي ايران تبديل شده است.

خودروي پرايد يك دهه است كه در ايران توليد مي شود اما چند سالي بيشتر نيست كه از استقبال گسترده اي در سطح ايران برخوردار شده است.

يك راننده 51 ساله كه پيكان خود را با يك خودروي پرايد جايگزين كرده است در اين باره گفت:عصر پيكان گذشته است و اين خودرو چيزي است كه به گذشته پيوسته است.

بر اساس اين گزارش محبوبيت فزاينده پرايد تا حد زيادي محصول توسعه سريع صنعت خودروسازي در ايران است كه يكي از بزرگترين صنايع ايران است.

در شرايطي كه سطح زندگي در ايران بالا رفته تقاضا براي داشتن خودرو در اين كشور به ويژه در ميان طبقات متوسط افزايش شديدي داشته است.

در حال حاضر از هر 10 ايراني يك نفر خودروي شخصي دارد و آن هايي كه درآمد پاييني دارند با پرايد خود به عنوان شغل دوم خود مسافركشي مي كنند. اين خودرو به صرفه تر از خودروهاي ديگر است و بنزين كمتري مصرف مي كند.

فايننشال تايمز در ادامه به نقش پرايد در جلو انداختن سازنده آن يعني شركت سايپا اشاره كرده و نوشت: در حالي كه ايران خودرو سال ها در اين صنعت پيش رو بود سايپا براي دومين سال متوالي از نظر تعداد توليد در رتبه اول قرار داشته است.

توليد اين شركت به 482 هزار دستگاه در سال رسيده كه حجم عمده آن پرايد است.

كل توليد خودروي ايران در سال گذشته ميلادي بالغ بر 15/1 ميليون دستگاه اعلام شده است.

در عين حال كارشناسان معتقدند پيشي گرفتن سايپا از ايران خودرو در تعداد توليد به معناي برتري اين شركت بر ايران خودرو نيست.خودروهاي توليدي ايران خودرو پيچيدگي و ارزش بيشتري داشته و ايران خودرو نقش مهمي در توسعه صنعت خودرو در ايران ايفا كرده است.

پرايد ارزان ترين خودروي توليدي در ايران محسوب مي شود و به همين نسبت در بسياري موارد كمترين امكانات و كيفيت را در ميان خودروهاي توليدي دارد.

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده