سردر قلعه الموت كشف شد


در هفتمین دوره كاوش های باستان شناسی قلعه الموت ، ستون ها و سردر ورودی مسجد یا دارالعماره این قلعه تاریخی كشف شد.

به گزارش شبکه خبر، سرپرست كاوشهای باستان شناسی دژ صباح و مدیر پایگاه میراث فرهنگی الموت گفت: این سردر كه در دو طرف به صورت قرینه با تزئینات هشت گوش و اجر كاری وكاشی های فیروزه ای در وسط قرار دارد ، در بخش شمالی این بنا واقع شده است و مربوط به بخش اصلی مسجد یا دارالعماره دژ حسن صباح با پنج متر پهنای ورودی است.

خانم چوبك مشابهت و تطابق معماری این بنا با معماری بناهای هم دوره خود از جمله برج های خرقان ، مسجد حیدریه و جامع در قزوین و گنبد علویان در همدان را از جمله ویژگی های این بنای با شكوه ذكر كرد.


وی افزود: در این كاوش قطعات زیادی از نوشته های اجری با خط كوفی به صورت شكسته در میان آوار یافته شده و احتمالا مربوط به كتیبه ای در زمان حسن دوم اسماعیلیه در قرن ششم است كه در سر در این بنا نصب شده است.

سرپرست كاوش های باستان شناسی دژ صباح گفت : در كاوش های این فصل از نیمه شهریور تا نیمه آذر بخش های متعدد از جمله سردابه های زمینی ، اتاق های پشت دیوار اصلی با نورگیرهای مرتفع كشف شده است كه احتمالا با توجه به حضور چند ساله خواجه نصیرالدین طوسی منجم مشهور ایرانی در این منطقه این تاسیسات مربوط به فضای رصدخانه است.

دژ حسن صباح در منطقه الموت از قرن ششم هجری به مدت 170 سال مقر فرمانروایی فرقه اسماعیلیه بوده است.

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده