پاسخ شهردار تنكابن به مسائل و مشكلات شهري
;موضوع دپو زباله در پرده سر که چون کوهی در دل جنگل های زیبای دوهزار خودنمایی می کند و جوی روانی از شیرابه آن. کارخانه نیمه فعال کمپوست. شکایت محیط زیست از شهردار. بن بست ترافیک. موضوع شایعه پراکنی بیرحمانه، مبنی بر برکناری برخی مسئولین.
اینها سرفصل سوالاتی است که در این شماره شمیم شمال در مصاحبه با شهردار تنکابن - کبیری، مطرح شد.
در خلال پاسخ گویی مدیر اجرایی شهر تنکابن، این مفهوم را می شد درک کرد که این شهر در طول سالهای گذشته فاقد طرح چشم انداز بود و همین نقیصه، ادامه کار برخی پروژه ها را بلاتکلیف به آینده موکول کرد. جدای این مسئله وقتی چندی پیش برای طرح زیبا سازی رودخانه چشمه کیله، در حاشیه آن خاک برداری صورت می گیرد و با کمال تعجب کارفرما به حجم قابل توجهی از زباله قدیمی می رسد، پس نباید امروز از کنار بحران کنونی زباله به راحتی گذشت. 1- یکی از مهمترین راهکارهای برون رفت از بحران ترافیک و خلاصی از آن علاوه بر اجرای طرح های موقت و زود بازده، مد نظر داشتن پروژه های بلند مدت است. به طور مثال در بخش کوتاه مدت، جلوگیری از پارک وسایل نقلیه در سطح شهر و یا استقرار پارک بان و در بخش بلند مدت مواردی چون ایجاد زیر گذر یا احداث کمربندی و یا پارکینگ. با توجه به توضیح فوق، برنامه کوتاه مدت و بلند مدت شهرداری تنکابن در قبال معضل ترافیک چیست؟ - برای اجرای پروژه های کوتاه مدت و بلند مدت در مورد ترافیک، باید همت عالی و همراهان همصدا داشت. باید فرهنگ عمومی همراه باشد، سلیقه ها، منافع شخصی، مطامع فردی، احساسات منطقه ای و... جای خود را به وفاق و همدلی و منطق و حمایت بدهد. اگر در اجرای یک طرح انحراف ترافیک کوتاه مدت از جلوی یک باب مغازه، که به خاطر آن برخی از فعالیت های غیر قانونی وی کم می شود، این امر مورد حمایت افراد خاصی قرار نگیرد. اگر برای اجرای یک طرح که فواید آن قانونا و منطقا و عرفا معلوم و واضح است، چند فرد معدود ناراضی و معترض به جای صحبت و همراه کردن آن ها نقشه تجمع و تحصن و بی حرمتی را در اختیار آن ها قرار ندهند و اگر در اجرای یک طرح بلند مدت، مصائبی همانند آنچه که در جریان اجرای پروژه زیرگذر رخ داد، به همراه نداشته باشد، می توان گفت که پروژه ها به سلامت و هدفمند پیش خواهد رفت. در غیر این صورت چه انتظاری از مجری می رود. پس ابتدا دیدگاه را وسعت دهیم و همت را والا کنیم و بعد همصدا شویم. علی رغم همه این بحث ها، در برون رفت از معضل ترافیک پروژه تقاطع غیر همسطح خیابان مسلمی و پل چهارم و پارکینگ طبقاتی و... را در برنامه داریم. 2- بیمارستان و یا به عبارتی کلینیک خصوصی واقع در خیابان جمهوری، سطح اشغال آن 100درصد می باشد، و این بدان معنی است که جای پارک برای آن در نظر گرفته نشده است. اگر این مسئله یک نقص باشد و یا یک تقصیر، مقصر کیست؟ مگر می شود مرکزی اینچنینی جای پارک نداشته باشد؟ شهرداری به عنوان مسئول برون رفت از معضل ترافیک، چه راهکاری برای آینده این مرکز درمانی دارد؟ و اساسا چرا مجوز ساخت این ساختمان به این شکل داده شد؟ - شهرداری تنکابن پیش از این قطعه زمینی به مساحت 2510 متر مربع مشتمل بر بنای نیمه تمام در حد اسکلت بتنی، در 4 طبقه، با زیربنای 3415 متر مربع، در خیابان شهید پورسیعد، جهت احداث بیمارستان، به شرکت سیالان طب واگذار نمود. پارکینگ های مورد نیاز ساختمان مذکور در فضای باز طراحی و پیش بینی شده بود که با توجه به اتمام مراحل احداث ساختمان و عدم اعاده همکف به حالت پیلوت ( پارکینگ ) همچنین افزایش بنا به صورت سطح اشغال و تراکم در طبقات، پرونده به کمیسیون ماده صد ارجاع و اعضا در خصوص تخلف صورت گرفته، رای بر جریمه صادر نمودند. لذا برابر مصوبات شورای اسلامی شهر تنکابن و مذاکرات و نشست های متعدد مقرر گردید، فضای مورد نیاز، با واگذاری قطعه زمینی در ضلع شمالی متعلق به شهرداری تنکابن که در ضلع شمالی ساختمان شرکت واقع گردیده به مساحت تقریبی 700 متر مربع از طریق ترک تشریفات مزایده برابر نظریه کارشناسان رسمی دادگستری به شرکت تامین گردد. 3- شنیده ها حاکی از آن است که کارخانه کمپوست نیمه فعال است. اگر آری، دلیلش چیست؟ و در ادامه آیا اساسا وجود چنین مرکزی توجیه اقتصادی دارد؟ با توجه به برخی نظرات، کود حاصله از این مراکز کود مرغوبی هم قلمداد نمی شود و از طرفی آلودگی های متاثر از آن، از قبیل دود و شیرابه به حدی است که منافع آن را تحت شعاع قرار می دهد. نظر شما چیست؟ -اینکه پروژه توجیه اقتصادی دارد یا خیر معمولا قبل از تعریف پروژه و تصویب آن و تخصیص اعتبارات لازم، بررسی توجیه فنی و اقتصادی انجام می شود و سپس اقدام می گردد. بنابراین در حال حاضر بهتر است بنده در این خصوص اعلام نظر نکنم. * شیرابه حاصل از کوه زباله ای که در دل جنگل های دوهزار جاری است چه می شود؟ شیرابه ای که آب های سطحی و زیر سطحی را آلوده می کند. لطفا به این سوال پاسخ دهید. زباله ای که در پرده سر دوهزار تجمیع شده است، مربوط به 13 سال اخیر است و طبق نظر کارشناسان، شیرابه حاصل از این دپوی زباله می تواند سال ها محیط زیست را آلوده کند. بنده یقینا به این مسئله واقف هستم. اما برای حل این معضل پیشنهادی نیز ارائه نمودم. شیرابه زباله های بالادست و همچنین شیرابه حاصل از سالن تخمیر کارخانه به لاگن (تصفیه خانه ) منتقل شود. و شیرابه حاصل از دپوی زباله در پایین دست را نیز می توان با پمپاژ به لاگن منتقل نمود. این کار مستلزم هزینه و اجراست که بر عهده شرکت طرف قرارداد با شهرداری طبق نظر محیط زیست است. 4- به نظر شما کاری برای آن حجم زباله دپو شده می توان انجام داد؟ بنده فکر نمی کنم با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از انباشت این دپو می گذرد، ده کارخانه بازیافت دیگر بتواند در طول سالهای آینده از ارتفاع آن قله بزرگ کم کند. -کارخانه کمپوست با موضوع تفکیک زباله از مبدا معنا پیدا می کند که برای این امر تلاش هایی انجام داده ایم. برای زباله ای دپو شده در پرده سر همان پیشنهاد که اشاره شد را دارم (تصفیه خانه). 5- زحمات شما برای راه اندازی هرچه زود تر کارخانه کمپوست و به طور کلی بحران زباله، در حد خودتان قابل تقدیر است. حتی اشخاصی که برای موضوع زباله در شهرستان تنکابن تلاش می کنند و از سویی انتقاداتی نیز دارند، از تلاشتان در این زمینه تقدیر می کنند. اما شنیده شد چندی پیش به خاطر برخی مسائل که مربوط به آلودگی محیط زیست بود به دادگاهی در استان فراخوانده شدید! -برای اجرای کارهای بزرگ مسلما مسائلی نیز مترتب خواهد بود و خیلی از مسائل طبیعی است و هر کسی آزاد است سئوالی داشته باشد و ما هم آماده پاسخ هستیم. شهردار هم باید برای برخی امور پاسخگو باشد. یعنی ما باید هم به مردم پاسخ دهیم و هم به دستگاه های ذیربط. 6- شهر همجوار تنکابن یعنی رامسر سالهاست که با برنامه ای مشخص در امر توریسم پیشتاز است، حتی تعویض شهرداران و شورای اسلامی خللی در پیشبرد برنامه ها ایجاد نمی کند. جناب شهردار در تنکابن اوضاع اینگونه به نظر نمی رسد، به طور مثال زیباسازی چشمه کیله در دوره شما به شکل مطلوبی مورد توجه قرار گرفت ، اما چهره ظاهری همین مکان چندین بار با تغییر شهرداران در تنکابن نیز تغییر کرد، دلیلش چیست؟ آیا طرح واحدی برای چشمه کیله وجود نداشت؟ - اگر در شهر همجوار چنین باشد که شما می فرمائید، پس علاوه بر برنامه ای مشخص در امر جذب توریست، مسلما برنامه ای مشخص در انتخاب شورا و شهردار هم دارند. * منظورتان این است که تنکابن برنامه ای اینچنینی ندارد؟ قصد مقایسه تنکابن با شهرهای دیگر را ندارم اما به صورت کلی می گویم که هر شهری باید سند چشم انداز داشته باشد. این سند خوشبختانه برای رودخانه چشمه کیله زیر نظر سازمان گردشگری و میراث فرهنگی تنظیم شد. و مطالعات لازم نیز بر روی آن انجام گردید. و ما نیز از طریق این مراجع اقدامات خود را شروع نمودیم. در جواب شما باید بگویم امروزه در دوره ای قرار گرفتیم که برای انجام هر کاری اول باید برنامه داشته باشیم دوم اینکه باید مطالعه صورت بگیرد. 7- چه عواملی باعث عدم شناخته شدن شهر تنکابن به عنوان شهری توریستی دخیل بوده حال آنکه شهرستانهای همجوار که از پتانسیل های کمتری نسبت به تنکابن برخوردارند سالهاست که پسوند توریستی بودن را یدک می کشند! -یکی از عوامل، عدم تلاش اصحاب قلم و رسانه های سراسری در شناساندن شهر است. البته اگر یک سرمایه گذار با فلان ملیت وارد شهر شود و برای یک طرح بخواهد سرمایه گذاری کند، یک تیم عریض و طویل باید در لایه های مختلف به دور او گرد آیند تا نیزه ها و شمشیرهایی (که البته برای ما آشنا و برای آن ها غریبه است ) را کنار بزند. 8- پس از خواهر خواندگی رامسر با پورت مونت شیلی به صورت ناخودآگاه منتظر این بودیم که این امر برای تنکابن نیز اتفاق بیافتد. آیا خواهر خواندگی تنکابن با یکی از شهر های قطری صحت دارد؟ اگر آری، آیا مناسبتی بین تنکابن و این شهر قطری دیده اید؟ اساسا برای خواهر خواندگی دو شهر چه ویژگی هایی مد نظر دست اندرکاران خواهد بود. - سفر اینجانب به قطر برای جذب سرمایه گذار بود اما این را هم اضافه کنم بیاییم قبل از خواهرخواندگی با دیگران، خودمان با هم برادر باشیم که نتیجه اش بهتر است. 9- رئیس وقت شورای شهر در مصاحبه ای اختصاصی با شمیم شمال، از بستن پل چشمه کیله در اردیبهشت سال جاری خبر داده بود، در همان زمان اتفاق این امر دور از واقعیت به نظر می رسید. اکنون اردیبهشت هم آمد و رفت و خرداد آمد و هیچ اتفاقی نیافتاد. آیا به طور کلی شما به عنوان شهردار با این موضوع موافق هستید؟ -مطمئنا بستن پل یا جاده، راه و... با این سبکی که شما گفتید مدنظر نبوده زیرا دوره این کارها به سر آمده است. ولی برای طرح ترمیم و بازسازی پل از سوی وزارت کشور، درخواست ارائه طرح شده که ما هم در حال پیگیری هستیم و در صورت ارسال طرح و تصویب آن، برای اجرایش ناگزیر به محدود کردن ترافیک و یا توقف مقطعی ترافیک و استفاده از واریانت دیگر برای شهروندان هستیم. 13- نظر شما درباره سخن استاندار مبنی بر استفاده از سفال در سقف ساختمان ها چیست؟ -ایده جناب آقای استاندار برای ما محترم است و ما با همکاری شورای شهر در حال بررسی ساز و کارهای اجرایی شدن آن هستیم. 14- درمورد بلندمرتبه سازی در شهر تنکابن چه استانداردی وجود دارد و برای بنا های بیش از ده طبقه مرجع تصمیم گیرنده کدام نهاد است؟ -طبق ضوابط طرح تفصیلی در شهر تنکابن، تراکم پایه حداقل 80 و حداکثر 140 درصد می باشد و با توجه به شرایط قطعات تفکیکی، وضعیت معابر، زاویه تابش و اشراف و تمامی عوامل موثر در احداث بنا، برخی قطعات در شهر تنکابن از توان ساخت بالاتری نسبت به تراکم ساختمانی پایه دارند که این توان از 101 درصد لغایت 400 درصد در اراضی 200 الی 1000 متر مربع و در معابر 6 تا 45 متری متغیر است. کلا احداث مجموعه مسکونی و خدماتی در اراضی بالای 2000 متر مربع و بیشتر با زیر بنای بیش از 2000 متر مربع و یا 6 طبقه و بالاتر نیاز به تصویب کمیسیون ماده 5 می باشد و شهرداری نیز طی نامه ای تقاضای افزایش سقف صدور پروانه از 2000 متر مربع با 6 سقف به 5000 متر مربع با 10 سقف مکاتبه نموده است که پس از تصویب قابلیت اجرائی پیدا خواهد نمود. 15- سوال آخر، بنده مدت دو سال است در تنکابن با بیشتر مسئولین مصاحبه داشتم و اما در همین مدت کوتاه، ماهی یک بار برکناری مشایخی فرماندار، ماهی دو الی سه بار برکناری کبیری شهردار، و ماهی ده بار برکناری چند نفر دیگر از مسئولین ادارات و در نهایت هر روز یک بار برکناری شورای شیرود را ار طرق و افراد مختلف می شنوم. این شایعات بیشتر شبیه تیترهای کلیشه ای و تکراری روزنامه های ورزشی است، دلیلش چه می تواند باشد؟ چه کسانی این شایعات را می سازند و چه نفعی از این کار می برند؟ -کلا هر مدیری که وارد یک دستگاه می شود از نظر مدیریت سال اول حضورش حول محور شناسایی محیط و تثبیت آن سپری می شود. سال دوم سال برنامه ریزی است و سال سوم سال اجراست و سال چهارم بهره برداری و نتیجه گیری است. هر مدیری با ورود به دستگاهی مسلما برخی افراد را به عنوان مخالف یا منتقد جلوی راه خود می بیند. شاید اندک افرادی نیز باشند که منافعی داشتند و با ورورد مدیر جدید منافعشان در خطر بیافتند. البته اعتقاد من بر این است که هیچ مدیری صد در صد نمی تواند رضایت همه را جلب کند. اگر بنده بخواهم دستورالعمل شکست را به مدیری انتقال دهم کافی است به او بگویم کاری کن همه از تو راضی باشند. در بحث مدیریت، افراد ناراضی همواره برای مسموم نمودن محیط و تضعیف روحیه دست به شایعه پراکنی ها می زنند و این امریست طبیعی و اجتناب ناپذیر. اگر رونق پیدا کند توجه کردن به آن بی مورد است.
اینها سرفصل سوالاتی است که در این شماره شمیم شمال در مصاحبه با شهردار تنکابن - کبیری، مطرح شد.
در خلال پاسخ گویی مدیر اجرایی شهر تنکابن، این مفهوم را می شد درک کرد که این شهر در طول سالهای گذشته فاقد طرح چشم انداز بود و همین نقیصه، ادامه کار برخی پروژه ها را بلاتکلیف به آینده موکول کرد. جدای این مسئله وقتی چندی پیش برای طرح زیبا سازی رودخانه چشمه کیله، در حاشیه آن خاک برداری صورت می گیرد و با کمال تعجب کارفرما به حجم قابل توجهی از زباله قدیمی می رسد، پس نباید امروز از کنار بحران کنونی زباله به راحتی گذشت. 1- یکی از مهمترین راهکارهای برون رفت از بحران ترافیک و خلاصی از آن علاوه بر اجرای طرح های موقت و زود بازده، مد نظر داشتن پروژه های بلند مدت است. به طور مثال در بخش کوتاه مدت، جلوگیری از پارک وسایل نقلیه در سطح شهر و یا استقرار پارک بان و در بخش بلند مدت مواردی چون ایجاد زیر گذر یا احداث کمربندی و یا پارکینگ. با توجه به توضیح فوق، برنامه کوتاه مدت و بلند مدت شهرداری تنکابن در قبال معضل ترافیک چیست؟ - برای اجرای پروژه های کوتاه مدت و بلند مدت در مورد ترافیک، باید همت عالی و همراهان همصدا داشت. باید فرهنگ عمومی همراه باشد، سلیقه ها، منافع شخصی، مطامع فردی، احساسات منطقه ای و... جای خود را به وفاق و همدلی و منطق و حمایت بدهد. اگر در اجرای یک طرح انحراف ترافیک کوتاه مدت از جلوی یک باب مغازه، که به خاطر آن برخی از فعالیت های غیر قانونی وی کم می شود، این امر مورد حمایت افراد خاصی قرار نگیرد. اگر برای اجرای یک طرح که فواید آن قانونا و منطقا و عرفا معلوم و واضح است، چند فرد معدود ناراضی و معترض به جای صحبت و همراه کردن آن ها نقشه تجمع و تحصن و بی حرمتی را در اختیار آن ها قرار ندهند و اگر در اجرای یک طرح بلند مدت، مصائبی همانند آنچه که در جریان اجرای پروژه زیرگذر رخ داد، به همراه نداشته باشد، می توان گفت که پروژه ها به سلامت و هدفمند پیش خواهد رفت. در غیر این صورت چه انتظاری از مجری می رود. پس ابتدا دیدگاه را وسعت دهیم و همت را والا کنیم و بعد همصدا شویم. علی رغم همه این بحث ها، در برون رفت از معضل ترافیک پروژه تقاطع غیر همسطح خیابان مسلمی و پل چهارم و پارکینگ طبقاتی و... را در برنامه داریم. 2- بیمارستان و یا به عبارتی کلینیک خصوصی واقع در خیابان جمهوری، سطح اشغال آن 100درصد می باشد، و این بدان معنی است که جای پارک برای آن در نظر گرفته نشده است. اگر این مسئله یک نقص باشد و یا یک تقصیر، مقصر کیست؟ مگر می شود مرکزی اینچنینی جای پارک نداشته باشد؟ شهرداری به عنوان مسئول برون رفت از معضل ترافیک، چه راهکاری برای آینده این مرکز درمانی دارد؟ و اساسا چرا مجوز ساخت این ساختمان به این شکل داده شد؟ - شهرداری تنکابن پیش از این قطعه زمینی به مساحت 2510 متر مربع مشتمل بر بنای نیمه تمام در حد اسکلت بتنی، در 4 طبقه، با زیربنای 3415 متر مربع، در خیابان شهید پورسیعد، جهت احداث بیمارستان، به شرکت سیالان طب واگذار نمود. پارکینگ های مورد نیاز ساختمان مذکور در فضای باز طراحی و پیش بینی شده بود که با توجه به اتمام مراحل احداث ساختمان و عدم اعاده همکف به حالت پیلوت ( پارکینگ ) همچنین افزایش بنا به صورت سطح اشغال و تراکم در طبقات، پرونده به کمیسیون ماده صد ارجاع و اعضا در خصوص تخلف صورت گرفته، رای بر جریمه صادر نمودند. لذا برابر مصوبات شورای اسلامی شهر تنکابن و مذاکرات و نشست های متعدد مقرر گردید، فضای مورد نیاز، با واگذاری قطعه زمینی در ضلع شمالی متعلق به شهرداری تنکابن که در ضلع شمالی ساختمان شرکت واقع گردیده به مساحت تقریبی 700 متر مربع از طریق ترک تشریفات مزایده برابر نظریه کارشناسان رسمی دادگستری به شرکت تامین گردد. 3- شنیده ها حاکی از آن است که کارخانه کمپوست نیمه فعال است. اگر آری، دلیلش چیست؟ و در ادامه آیا اساسا وجود چنین مرکزی توجیه اقتصادی دارد؟ با توجه به برخی نظرات، کود حاصله از این مراکز کود مرغوبی هم قلمداد نمی شود و از طرفی آلودگی های متاثر از آن، از قبیل دود و شیرابه به حدی است که منافع آن را تحت شعاع قرار می دهد. نظر شما چیست؟ -اینکه پروژه توجیه اقتصادی دارد یا خیر معمولا قبل از تعریف پروژه و تصویب آن و تخصیص اعتبارات لازم، بررسی توجیه فنی و اقتصادی انجام می شود و سپس اقدام می گردد. بنابراین در حال حاضر بهتر است بنده در این خصوص اعلام نظر نکنم. * شیرابه حاصل از کوه زباله ای که در دل جنگل های دوهزار جاری است چه می شود؟ شیرابه ای که آب های سطحی و زیر سطحی را آلوده می کند. لطفا به این سوال پاسخ دهید. زباله ای که در پرده سر دوهزار تجمیع شده است، مربوط به 13 سال اخیر است و طبق نظر کارشناسان، شیرابه حاصل از این دپوی زباله می تواند سال ها محیط زیست را آلوده کند. بنده یقینا به این مسئله واقف هستم. اما برای حل این معضل پیشنهادی نیز ارائه نمودم. شیرابه زباله های بالادست و همچنین شیرابه حاصل از سالن تخمیر کارخانه به لاگن (تصفیه خانه ) منتقل شود. و شیرابه حاصل از دپوی زباله در پایین دست را نیز می توان با پمپاژ به لاگن منتقل نمود. این کار مستلزم هزینه و اجراست که بر عهده شرکت طرف قرارداد با شهرداری طبق نظر محیط زیست است. 4- به نظر شما کاری برای آن حجم زباله دپو شده می توان انجام داد؟ بنده فکر نمی کنم با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از انباشت این دپو می گذرد، ده کارخانه بازیافت دیگر بتواند در طول سالهای آینده از ارتفاع آن قله بزرگ کم کند. -کارخانه کمپوست با موضوع تفکیک زباله از مبدا معنا پیدا می کند که برای این امر تلاش هایی انجام داده ایم. برای زباله ای دپو شده در پرده سر همان پیشنهاد که اشاره شد را دارم (تصفیه خانه). 5- زحمات شما برای راه اندازی هرچه زود تر کارخانه کمپوست و به طور کلی بحران زباله، در حد خودتان قابل تقدیر است. حتی اشخاصی که برای موضوع زباله در شهرستان تنکابن تلاش می کنند و از سویی انتقاداتی نیز دارند، از تلاشتان در این زمینه تقدیر می کنند. اما شنیده شد چندی پیش به خاطر برخی مسائل که مربوط به آلودگی محیط زیست بود به دادگاهی در استان فراخوانده شدید! -برای اجرای کارهای بزرگ مسلما مسائلی نیز مترتب خواهد بود و خیلی از مسائل طبیعی است و هر کسی آزاد است سئوالی داشته باشد و ما هم آماده پاسخ هستیم. شهردار هم باید برای برخی امور پاسخگو باشد. یعنی ما باید هم به مردم پاسخ دهیم و هم به دستگاه های ذیربط. 6- شهر همجوار تنکابن یعنی رامسر سالهاست که با برنامه ای مشخص در امر توریسم پیشتاز است، حتی تعویض شهرداران و شورای اسلامی خللی در پیشبرد برنامه ها ایجاد نمی کند. جناب شهردار در تنکابن اوضاع اینگونه به نظر نمی رسد، به طور مثال زیباسازی چشمه کیله در دوره شما به شکل مطلوبی مورد توجه قرار گرفت ، اما چهره ظاهری همین مکان چندین بار با تغییر شهرداران در تنکابن نیز تغییر کرد، دلیلش چیست؟ آیا طرح واحدی برای چشمه کیله وجود نداشت؟ - اگر در شهر همجوار چنین باشد که شما می فرمائید، پس علاوه بر برنامه ای مشخص در امر جذب توریست، مسلما برنامه ای مشخص در انتخاب شورا و شهردار هم دارند. * منظورتان این است که تنکابن برنامه ای اینچنینی ندارد؟ قصد مقایسه تنکابن با شهرهای دیگر را ندارم اما به صورت کلی می گویم که هر شهری باید سند چشم انداز داشته باشد. این سند خوشبختانه برای رودخانه چشمه کیله زیر نظر سازمان گردشگری و میراث فرهنگی تنظیم شد. و مطالعات لازم نیز بر روی آن انجام گردید. و ما نیز از طریق این مراجع اقدامات خود را شروع نمودیم. در جواب شما باید بگویم امروزه در دوره ای قرار گرفتیم که برای انجام هر کاری اول باید برنامه داشته باشیم دوم اینکه باید مطالعه صورت بگیرد. 7- چه عواملی باعث عدم شناخته شدن شهر تنکابن به عنوان شهری توریستی دخیل بوده حال آنکه شهرستانهای همجوار که از پتانسیل های کمتری نسبت به تنکابن برخوردارند سالهاست که پسوند توریستی بودن را یدک می کشند! -یکی از عوامل، عدم تلاش اصحاب قلم و رسانه های سراسری در شناساندن شهر است. البته اگر یک سرمایه گذار با فلان ملیت وارد شهر شود و برای یک طرح بخواهد سرمایه گذاری کند، یک تیم عریض و طویل باید در لایه های مختلف به دور او گرد آیند تا نیزه ها و شمشیرهایی (که البته برای ما آشنا و برای آن ها غریبه است ) را کنار بزند. 8- پس از خواهر خواندگی رامسر با پورت مونت شیلی به صورت ناخودآگاه منتظر این بودیم که این امر برای تنکابن نیز اتفاق بیافتد. آیا خواهر خواندگی تنکابن با یکی از شهر های قطری صحت دارد؟ اگر آری، آیا مناسبتی بین تنکابن و این شهر قطری دیده اید؟ اساسا برای خواهر خواندگی دو شهر چه ویژگی هایی مد نظر دست اندرکاران خواهد بود. - سفر اینجانب به قطر برای جذب سرمایه گذار بود اما این را هم اضافه کنم بیاییم قبل از خواهرخواندگی با دیگران، خودمان با هم برادر باشیم که نتیجه اش بهتر است. 9- رئیس وقت شورای شهر در مصاحبه ای اختصاصی با شمیم شمال، از بستن پل چشمه کیله در اردیبهشت سال جاری خبر داده بود، در همان زمان اتفاق این امر دور از واقعیت به نظر می رسید. اکنون اردیبهشت هم آمد و رفت و خرداد آمد و هیچ اتفاقی نیافتاد. آیا به طور کلی شما به عنوان شهردار با این موضوع موافق هستید؟ -مطمئنا بستن پل یا جاده، راه و... با این سبکی که شما گفتید مدنظر نبوده زیرا دوره این کارها به سر آمده است. ولی برای طرح ترمیم و بازسازی پل از سوی وزارت کشور، درخواست ارائه طرح شده که ما هم در حال پیگیری هستیم و در صورت ارسال طرح و تصویب آن، برای اجرایش ناگزیر به محدود کردن ترافیک و یا توقف مقطعی ترافیک و استفاده از واریانت دیگر برای شهروندان هستیم. 13- نظر شما درباره سخن استاندار مبنی بر استفاده از سفال در سقف ساختمان ها چیست؟ -ایده جناب آقای استاندار برای ما محترم است و ما با همکاری شورای شهر در حال بررسی ساز و کارهای اجرایی شدن آن هستیم. 14- درمورد بلندمرتبه سازی در شهر تنکابن چه استانداردی وجود دارد و برای بنا های بیش از ده طبقه مرجع تصمیم گیرنده کدام نهاد است؟ -طبق ضوابط طرح تفصیلی در شهر تنکابن، تراکم پایه حداقل 80 و حداکثر 140 درصد می باشد و با توجه به شرایط قطعات تفکیکی، وضعیت معابر، زاویه تابش و اشراف و تمامی عوامل موثر در احداث بنا، برخی قطعات در شهر تنکابن از توان ساخت بالاتری نسبت به تراکم ساختمانی پایه دارند که این توان از 101 درصد لغایت 400 درصد در اراضی 200 الی 1000 متر مربع و در معابر 6 تا 45 متری متغیر است. کلا احداث مجموعه مسکونی و خدماتی در اراضی بالای 2000 متر مربع و بیشتر با زیر بنای بیش از 2000 متر مربع و یا 6 طبقه و بالاتر نیاز به تصویب کمیسیون ماده 5 می باشد و شهرداری نیز طی نامه ای تقاضای افزایش سقف صدور پروانه از 2000 متر مربع با 6 سقف به 5000 متر مربع با 10 سقف مکاتبه نموده است که پس از تصویب قابلیت اجرائی پیدا خواهد نمود. 15- سوال آخر، بنده مدت دو سال است در تنکابن با بیشتر مسئولین مصاحبه داشتم و اما در همین مدت کوتاه، ماهی یک بار برکناری مشایخی فرماندار، ماهی دو الی سه بار برکناری کبیری شهردار، و ماهی ده بار برکناری چند نفر دیگر از مسئولین ادارات و در نهایت هر روز یک بار برکناری شورای شیرود را ار طرق و افراد مختلف می شنوم. این شایعات بیشتر شبیه تیترهای کلیشه ای و تکراری روزنامه های ورزشی است، دلیلش چه می تواند باشد؟ چه کسانی این شایعات را می سازند و چه نفعی از این کار می برند؟ -کلا هر مدیری که وارد یک دستگاه می شود از نظر مدیریت سال اول حضورش حول محور شناسایی محیط و تثبیت آن سپری می شود. سال دوم سال برنامه ریزی است و سال سوم سال اجراست و سال چهارم بهره برداری و نتیجه گیری است. هر مدیری با ورود به دستگاهی مسلما برخی افراد را به عنوان مخالف یا منتقد جلوی راه خود می بیند. شاید اندک افرادی نیز باشند که منافعی داشتند و با ورورد مدیر جدید منافعشان در خطر بیافتند. البته اعتقاد من بر این است که هیچ مدیری صد در صد نمی تواند رضایت همه را جلب کند. اگر بنده بخواهم دستورالعمل شکست را به مدیری انتقال دهم کافی است به او بگویم کاری کن همه از تو راضی باشند. در بحث مدیریت، افراد ناراضی همواره برای مسموم نمودن محیط و تضعیف روحیه دست به شایعه پراکنی ها می زنند و این امریست طبیعی و اجتناب ناپذیر. اگر رونق پیدا کند توجه کردن به آن بی مورد است.
مصاحبه اختصاصی شمیم شمال - رحیم ناظریان
0 نظرات:
ارسال یک نظر