مديران استاني نسبت به اخذ موقوفات از اشخاص حقوقي جدي باشند

حجت‌الاسلام علي محمدي بعداز ظهر امروز در جلسه شوراي اداري رامسر اظهار داشت: تاريخ وقف در كشور ما قبل از انقلاب تاريخ غمباري است، در دوران‌هاي مختلف موقوفات كشور دچار يغما و غارت حكام طاغوت قرار گرفته و از زمان نادر شاه و سلاطين بعدي به خصوص در زمان پهلوي حدود 60 سال بر موقوفات تاختند و غارت كردند.
وي تصريح كرد: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي با فتواي مقتدرانه امام راحل كه دستور داد اسناد موقوفات فروخته شده باطل شود زمينه به تصويب رسيدن اين اصل را در قانون ايجاد كرد.
محمدي افزود: 31 سال از انقلاب اسلامي مي‌گذرد كه 10 سالش را در جنگ نظامي بوده‌ايم و 10 سال هم جنگ فرهنگي، بنابراين فرصتي نشد تا به موقوفات آن طور كه شايسته است پرداخته شود.
وي با اظهار گلايه از صدا و سيما اظهار داشت: وقف در رسانه‌ها و صدا و سيما اطلاع‌رساني نمي‌شود و تمهيداتي انديشيده شود كه صدا وسيما بيشتر به اين موضوع بپردازند.
رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه كشور از مسجد به عنوان يكي از موقوفات اصلي ياد كرد.
وي خطاب به مديران استاني و شهرستاني افزود: مديران را در مورد وقف توجيه كنيد، آنها بايد در خصوص احكام شرعي وقف آگاهي داشته باشند و رعايت كنند، اگر بعد از توجيه كردن نسبت به رعايت آن مبادرت نورزيدند بايد با آنها برخورد شود.
وي تاكيد كرد: نسبت به اخذ موقوفات از اشخاص حقوقي سخت‌تر بگيريد تا اشخاص حقيقي و از اولويت‌هايي كه در سطح كشور در نظر گرفته شود.
علي محمدي افزود: در سطح كشور يك ميليون و 200 نفر اصحاب وقف در كشور شامل خدام، هيئت امنا ومتوليان هستند كه بايد با آنها درست برخورد شود.

* تمامي موقوفات استان در سال 89 سند دار خواهند شد
مديركل اوقاف مازندران گفت: با همكاري اداره ثبت اسناد و املاك تمامي موقوفات استان در سال 89 سند دار خواهند شد.
حجت‌الاسلام سيف‌الله سهرابي تصريح كرد: مازندران در بين استان‌هاي كشور در بخش موقوفات و اماكن متبركه مقام اول و سوم را از آن خود كرده است كه اين امر نشانه محبت مردم اين استان به ائمه اطهار و اهل بيت (ع) است.
سهرابي خاطر نشان كرد: در مازندران هرچه در راستاي برنامه‌هاي اوقاف و امور خيريه گام برداريم كم است زيرا تعداد بسيار زيادي موقوفات و امامزاده در استان وجود دارد.
وي با اشاره به اينكه يكي از مهم‌ترين كارهاي اين اداره شناسايي موقوفات استان است، بيان داشت: در سطح استان مازندران 13 هزار و 431 موقوفه، 129 هزار و 380 رقبه و يك هزار و 200 بقاع متبركه و بيش از 4 هزار مسجد وجود دارد.
وي ادامه داد: در راستاي شناسايي موقوفات كارهاي زيادي از قبيل نشست با ائمه جمعه و روحانيون، شوراي حفظ حقوق بيت المال و امضاي تفاهم نامه با سپاه براي حضور فعال بسيجيان در اين امر انجام شده است.
مدير كل اوقاف و امورخيريه مازندران تصريح كرد: بيش از هزار و 200 امامزاده در استان وجود دارد كه بيشتر آنها در كوه‌ها و مناطق صعب العبور هستند و براي دسترسي به آنها نياز به امكاناتي نظير راه و برق‌رساني است كه با همكاري مسئولان اين مشكلات برطرف شود.
وي اظهار اميدواري كرد در سال جاري كار بازسازي اماكن 104 امامزاده به پايان برسد.
مديركل اوقاف مازندران با انتقاد از ورودي مورد امامزاده عباس ساري گفت: ورودي اين امامزاده بسيار باريك است و بايد اين موانع برداشته شود.
سهرابي در پايان با اشاره به كارهاي فرهنگي انجام شده در امامزاده‌ها گفت: هدف ما بسط اين كارهاي فرهنگي در امامزاده‌ها است.
فارس

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده