كارشناسان : تسريع در ساخت پايانه گل و گياه در غرب مازندران ضروري است


در دور اول سفر استاني هيات دولت به مازندران ، ساخت پايانه گل و گياه در منطقه اسب چين عباس آباد تنكابن مصوب شده بود.
غرب مازندران به عنوان قطب مهم توليد گل و گياه در استان مازندران مطرح است كه با ساخت اين پايانه تحولي شگرفي در توليد و صادرات گل و گياه اين استان بوجود مي آيد.
آنان در گفت و گو با خبرگزاري جمهوري اسلامي ، فروش متمركز، جلوگيري از ضايعات ، بسته بندي مناسب ، افزايش توليد و بهره وري زياد، حذف واسطه ها و حمل و نقل مناسب و سريع را از جمله مزاياي ساخت پايانه گل و گياه در اين منطقه اعلام كردند.
كارشناسان امر مي گويند: با ساخت اين پايانه ، كليه گل و گياه استان هاي گيلان و مازندران در اين پايانه با بسته بندي هاي مناسب به كشورهاي خارج صادر مي شود.
يكي از دست اندركاران گل و گياه از غرب مازندران به ايرنا گفت : ساخت پايانه گل و گياه از نيازهاي اساسي استان مازندران به ويژه اين منطقه است كه بايد در سال هاي قبل احداث مي شد.
" رحيم مقوم " با اشاره به پتانسيل بالاي توليدات گل و گياه و صادرات آن در غرب مازندران ادامه داد : بايد با برنامه ريزي اصولي و حمايت دولتي از بخش گل و گياه ، تحول شگرفي در اقتصاد منطقه بوجود آيد.
وي ادامه داد : حال كه ساخت اين پايانه در منطقه از بركات سفر استاني هيات دولت آغاز شد، بايد خدا را شاكر بود و مسوولان امر بايد شرايط ساخت زودهنگام اين طرح مهم را بيشتر فراهم كنند.
وي تصريح كرد : با ساخت اين پايانه روند فعاليت در عرصه گل و گياه به روز و مكانيزه مي شود و گلخانه داران نيز بستر تغيير روش توليد سنتي به مدرن را در اولويت برنامه هايشان قرار دهند.
مقوم با اشاره به نزديكي راه دريايي با كشورهاي حاشيه درياي خزر و وجود بندر در نوشهر و دو فرودگاه يكي در رامسر و ديگر در نوشهر يادآور شد : حمايت از سرمايه گذار بخش خصوصي ساخت اين پايانه بسيار ضروري است.
" محمود بابوزاده " توليدكننده گل و گياه از تنكابن درگفت و گو باايرنا بر لزوم حمايت مسوولان امر به توليدكنندگان اين بخش تاكيد كرد و گفت : توليدكنندگان بخش كشاورزي براي توسعه توليدات و رونق اقتصاد كشور به كمك نياز دارند.
وي بيان داشت : ساخت اين پايانه موجب ساماندهي بخش صادرات گل و گياه خواهد شد.
وي با تاكيد بر لزوم تسريع در ساخت اين پايانه به عنوان نياز اساسي اين منطقه افزود : بايد با اتخاذ برنامه هدفمند، جلوي ضايعات در بخش گل و گياه را گرفت.
به گفته وي هر بخشي از كشاورزي اگر داراي جايگاه متمركز فروش وصادرات محصولات باشد يقينا آن بخش ، توسعه مي يابد.
" سيد جواد كيايي " مديرعامل شركت تعاوني گل و گياه نوشهر به ايرناگفت: 80 درصد محصولات گل و گياه مازندران در غرب اين استان توليد مي شود كه ساخت پايانه گل و گياه را در اين منطقه ضروري مي سازد.
وي كاهش ضايعات ، فروش متمركز، ارتقاي سطح كيفي و افزايش توليد و حذف واسطه ها و بهره برداري بيشتر را مزاياي ساخت پايانه گل و گياه در اين منطقه برشمرد.
كيايي به روز نبودن قوانين ، كمبود نهاده هاي گلخانه اي ، سوخت ، ضايعات گل و گياه ، حمل و نقل نامناسب ، بسته بندي هاي غير استاندارد و فروش گل مصنوعي به جاي طبيعي را از عمده ترين مشكلات فراروي گلخانه داران اين شهرستان اعلام كرد.
مديرعامل شركت تعاوني گل و گياه شهرستان نوشهر گفت : حدود 60 گلخانه با 37 هكتار فضاي بسته و 250 هكتار فضاي باز در اين شهرستان فعاليت دارد.
به گفته او براي تبديل اين شمار گلخانه ها از سنتي به صنعتي حدود 150 ميليارد ريال اعتبار نياز است.
كيايي در خصوص خسارت وارده به گلخانه داران منطقه ناشي از ريزش برف شديد سال گذشته تصريح كرد : بنا بود براي تجديد بناي گلخانه هاي اين شهرستان اعتباري درقالب تسهيلات درازمدت و كم بهره تخصيص بدهند كه تاكنون نداده اند.
وي از مسوولان امر براي جبران خسارت به اين گلخانه داران خواستار كمك شد.
برف سال گذشته حدود 50 ميليارد ريال به گلخانه داران منطقه خسارت زد.
" يعقوب خواجه وند عابديني" سرمايه گذار و مدير پايانه گل وگياه به ايرنا گفت : ساخت اين پايانه با مشاركت بانك ملي با پيشرفت فيزيكي 45 درصد در منطقه اسب چين عباس آباد ادامه دارد.
وي افزود : با ادامه روند موجود اين پايانه تا يكسال آينده به بهره - برداري خواهد رسيد.
وي بيان داشت : با بهره برداري پايانه گل و گياه تنكابن، روزانه 100 كاميون گل وگياه مي تواند از اين محل به خارج صادر شود.
عابديني با بيان اين كه كليه توليدات گل و گياه استان هاي گيلان و مازندران در اين پايانه دپو خواهد شد ، اضافه كرد : قصد اين است كه گل ها با كيفيت و با بسته بندي مناسب به كشورهاي آسيايي و اروپايي صادر شود.
اين سرمايه گذار بخش خصوصي حمايت همه جانبه نهادهاي مربوط را پيشبرد تسريع در ساخت اين پايانه بسيار موثر دانست.
" غلامرضا مشايخي " فرماندار تنكابن در گفت و گو با ايرنا ميزان اعتبار پيش بيني شده براي ساخت اين پايانه را 640 ميليارد ريال اعلام كرد و گفت : در مرحله اول ، مبلغ 400 ميليارد ريال از اين مقدار اعتباربه تصويب رسيده است كه گامي مهمي در سرعت بخشيدن به اين پروژه خواهد بود.
مشايخي تصريح كرد : با آغاز به كار اين پايانه گل و گياه 10 هزار شغل مستقيم و غير مستقيم در منطقه ايجاد خواهد شد.
هزار و 400 واحد توليد گل و گياه فعال در غرب مازندران در بيش از 82 هكتار فضاي گلخانه اي بسته و روباز سالانه 9 ميليون گلدان گل درختي و درختچه اي و شاخه اي توليد مي كنند.
سالانه 80 ميليون اصله گل و گياه درمازندران توليد مي شود كه ازاين مقدار 40 درصد گل هاي آپارتماني كشور و 22 درصد گل هاي درختي و درختچه اي كشور را تشكيل مي دهند.

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده