گزارشي از همايش استان جديد در غرب مازندران

هفتمین همایش استانی شدن غرب مازندران روز پنجشنبه پنجم دی‌ماه 1387 به همت شورای بخش خرم‌آباد برگزار شد. در این همایش که با استقبال شورا‌های شهر و روستای غرب مازندران و سایر علاقه‌مندان برگزار شد، پس از تلاوت قرآن و سرود جمهوری اسلامی و بیان خیر مقدم از سوی توکلی مجری برنامه و عضو شورای قلعه‌گردن، سخنرانان به بیان نظرات پیشنهادات خود در راستای نیل به هدف استانی شدن غرب مازندران پرداختند.

به گزارش دريانيوز به نقل از وبلاگ ستاد تاسيس استان در غرب مازندران نخستین سخنران سلطانی، رئیس شورای شهر خرم‌آباد بود که ضمن ارائه گزارش برگزاری همایش و اشاره به فعالیت دو ماهه جهت فراهم نمودن آن، از تمامی حاضران تشکر نموده و خواستار پیگیری استانی شدن با شدت و قوت بیشتر شد. وی همچنین از حضور علما و روحانیون به ویژه آیت الله روحانی تقدیر نمود.
پس از وی نقی پور رئیس شورای بخش خرم‌آباد ضمن اشاره به مشکلات دوری مسافت و انتقاد از عدم توجه مسئولان مرکز استان به این غرب مازندران با ارائه مثال و ذکر موارد متعدد از این بی‌توجهی جنبه‌ای از به حق بودن خواسته استانی شدن غرب مازندران را برای حاضران تشریح نمود.

بنی‌هاشمیان: رفع ننگ محرومیت تنها با استانی‌شدن محقق می‌شود
بنی‌هاشمیان، دبیر ستاد پیگیری تاسیس استانی شدن غرب مازندران سخنران بعدی این مراسم بود. وی از شورا‌های غرب مازندران و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خواست تا با سماجت‌ها و پیگیری‌های خود دستیابی به این مهم را تسریع بخشند.وی گفت اگر می‌خواهیم ننگ محرومیت و رشد نیافتگی را از غرب مازندران بزداییم فقط و فقط این را در سایه استانی شدن ببینیم. اگر بگویند فردا غرب مازندران یک شهر یا دو شهر آن فرمانداری ویژه می‌شود این یعنی از صد گام، ده گام پیش‌رفته‌ایم. بعضی از دوستان می‌گویند فقط با استانی شدن می‌توان رشد کرد؟ ما می‌گوییم بله. چرا که یازده استان پس از انقلاب اسلامی تاسیس شد و اگر بنا بود در سایه همان استان‌های قبلی رشدی داشته باشند دیگر نیازی به تشکیل این یازده استان نبود. و خواهش من از دوستانی که این باور را دارند این است که بازدیدی از این استان‌ها داشته باشند. وی ادامه داد ما متاسفانه نمی‌توانیم از قابلیت‌ها و توانایی نیرو‌های غرب مازندران استفاده کنیم. برای مردم هم سخت است که این همه راه را طی کنند و با یک نه پانصد کیلومتری روبرو شوند. وی در پایان تقاضا نمود هر فردی در حد وسع خود نامه‌ای به مقامات کشور، مقام معظم رهبری، رئیس مجلس، وزیر کشور و سایر مسئولان بنویسد و آن را به شورای شهرستان تحویل دهند. وی گفت علی‌رغم برخی جو‌سازی‌ها که این حرکت‌ها را به عده معدودی نسبت می‌دهند، این جمعیت حاضر نشان داد که همه مردم خواستار استانی شدن غرب مازندران هستند.

پزشکی: استاندار مازندران بگوید در خصوص مشکلات غرب استان چه کرده است؟
دیگر سخنران این مراسم تقی پزشکی رئیس شورای شهرستان تنکابن بود که در سخنانی صریح به بیان انتقادات خود از مسئولین استانی پرداخت. وی با بیان گوشه اي ‌از مصاحبه استاندار که در نشریات استانی منعکس شده بود مبنی بر این‌که احتمال نفوذ ضد انقلاب در حرکت استانی شدن وجود دارد گفت: او فرهنگ ما را زیر سوال برده است. سوال من از آقای استاندار و کسانی که ادعای مسئول بودن دارند این است، شما در خصوص مشکلات مردم غرب مازندران چه کار کردید. علت انتظار مردم از تشکیل استان جدید این است که دیدند یک سال از بارش برف گذشت 370 میلیارد تومان تنکابنی‌ها خسارت دیدند اما دریغ از پرداخت یک ریال. آن سوی قضیه را هم دیدند. به محض این‌که در شرق مازندران افت فشار پیدا کرد آقایان به تلاطم افتادند و آقای رئیس جمهور را آوردند. مگر مردم غرب مازندران شهید تقدیم انقلاب نکردند؟ مگر این‌ها در پیروزی انقلاب نقش نداشتند؟ مگر در جبهه‌ها حضور نداشتند؟ چرا فرق است؟ و خیلی از مشکلات و مسائل دیگر. مردم ما دلیل دارند که می‌گویند می‌خواهیم از شر شما راحت شویم. این‌که می‌گویید احتمال رسوخ ضد انقلاب را می‌دهیم این توهین است به ما. این‌که آقای رئیس جمهور می‌آید در شهرستان تنکابن و می‌فرماید شما نسل زیاد بکنید تا مشکل استانی شدن را حل کنیم، این توهین به فرهنگ ما نیست؟ وی ادامه داد: ما در بحث خشکسالی و مشکلات دیگر واقعا عقبیم. چطور نمایندگان استان فارس می‌آیند وزیر کشاورزی را به خاطر خشکسالی می‌برند و در یک روز 20 میلیارد تومان اعتبار می‌گیرند ولی به شهرستان تنکابن 68 میلیون تومان دادند که با آن حتی یک چاه هم نمی‌توان زد. چطور وزیر کشاورزی این جرات را به خود نمی‌دهد که بعد از یکسال بیاید و ببیند که چه بلایی بر سر کشاورزان آمده است. آیا این است دولت عدالت محور؟ عدالت کجاست؟ به ما نشان دهید. ما از نمایندگان غرب مازندران انتظار داریم با توجه به جمعیت حدودا یک میلیونی این منطقه مسئولان را به این منطقه بیاورند و در اولین گام با شدت بیشتر و تلاش بیشتر استانی شدن غرب مازندران را پیگیر کنند و بدانند تمام کسانی که چه به شما رای دادند و چه رای ندادند خواهان استانی شدن غرب مازندران هستند.

سخنران بعدی مرتضی شکوهی کارشناس ارشد مرکز پژوهش‌های مجلس بود که طی سخنانی به بررسی راهکار‌های قانونی دستیابی به استان جدید پرداخت. وی حضور و فعالیت شورا‌های شهر و روستا و پیشگامی آنان در این امر را بسیار مفید و ارزنده خواند. وی درخواست کرد تا کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی ذیل دبیرخانه استانی شدن غرب مازندران به تدوین و تهیه برنامه، طرح یا لایحه قانونی در راستای این هدف بپردازند. وی ادامه داد: بعضی می‌گویند آن‌ها که استان شدند به چه چیز رسیدند؟ من یک برش ده ساله زده‌ام و با نمودار مشخص کرده ام که چه چیز‌هایی نصیبشان شده. ما در این زمینه نیاز به مطالعه تطبیقی و جمع‌آوری مستندات، تدوین برنامه و چشم‌انداز داریم تا نمایندگان محترم در مجلس بتوانند از این طرح دفاع کنند. وی در پایان در زمینه تامین مالی این پروژه راهکار‌هایی ارائه نمود.

خانم قاسمی سخنران بعدی این مراسم بود. این استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران با اشاره به تاریخچه تقسیمات کشوری و جغرافیای سیاسی لزوم تاسیس استان جدید را برای حاضران تشریح کرد. این عضو شورای مرکزی تنکابنی‌های مقیم مرکز گفت: شکل هندسی استان مازندران طولی است و به همین دلیل پراکندگی جمعیت داریم. در زمینه جغرافیای سیاسی ایران قدمت زیادی از زمان هخامنشیان دارد و این تقسیمات با توجه به نیاز‌ها صورت گرفته‌است. ما در منتهی الیه غرب استان قرار گرفته ایم و به همین دلیل تقسيم بودجه به صورت ناعادلانه به شهر‌های نزدیک مرکز استان می‌رسد. ما می‌خواهیم خواسته‌هایمان را از مجاری اصولی به نتیجه برسانیم. وی که به زبان گیلکی سخن می‌گفت وجود صنایع و ثروت‌های موجود در غرب مازندران را یکی از دلایل استانی شدن دانست و خواستار حضور همه اقشار جامعه به ویژه زنان و جوانان در پیگیری این حرکت عظیم شد.

سپس آقای فقیه از پیشکسوتان پیگیری استانی شدن، با اشاره به تلاش سی‌ساله مردم منطقه به بیان خاطرات و تجربیات خود پرداخت و با تاکید از حاضران و علاقه مندان خواست این مهم را تا حصول نتیجه ادامه دهند و از پای ننشینند.

حجت الاسلام مرتجایی: آیت الله طبرسی نماینده ولی فقیه در استان با استانی شدن غرب مازندران مخالفتی ندارند.

پس از پذیرایی از حاضران، حجت الاسلام مرتجایی در جایگاه حاضر شده و به بیان سخنان خود پرداختند. وی پس از بیان احادیث و روایات مبنی بر وجوب ستاندن حق، از حضور مردم به ویژه روحانیون منطقه تشکر نمود و گفت در دیدار اخیر روحانیون منطقه با آیت‌الله طبرسی نماینده ولی فقیه در استان، نزد ایشان نسبت به دوری مسافت از مرکز استان و محرومیت غرب استان و تلاش جهت استانی نمودن اشاره شد که آیت‌الله طبرسی فرمودند "من هیچ وقت مخالف این قضیه نبودم و اگر مخالفتی از من شنیدید مربوط به مستقل شدن استان گلستان بود آن هم به دلیل جریانات خاص آن منطقه. ولی من هیچ وقت با این‌که غرب استانی مستقل شود مخالفتی نداشته‌ام." وی روحانیون حاضر در جلسه را بر این گفته به شهادت گرفت. مرتجایی در پاسخ به شبهه نقصان ملاک جمعیت در غرب مازندران گفت چنان‌که ما پرسیدیم در بحث جمعیت، جمعیت شناور لحاظ می‌شود و نباید نگاه کرد که جمعیت ثابت از نور تا رامسر چه‌قدر است بلکه باید جمعیت حاضر در ایام تابستان و تعطیلات را هم لحاظ کرد. دیگر آن که در فیش حقوق همه کارمندان درصدی به عنوان مرز‌نشینی تعلق می‌گیرد. از نظر قانون کسانی که در نقاط مرزی زندگی‌می‌کنند شرط جمعیت در نظر گرفته نمی‌شود.


ابوالفتح نیکنام نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی بود. وی در سخنانی خواستار توانمند‌سازی منطقه و ارائه این توانمندی‌ها در قالب‌های قانونی به مراجع ذیربط شد و آمادگی خود را جهت ارائه طرح استانی شدن غرب مازندران و جمع‌آوری امضا با همکاری دیگر نمایندگان غرب مازندران جهت ارائه در صحن علنی مجلس اعلام نمود.

در پایان یکی از اعضای شورای خرم‌آباد بیانیه این همایش را قرائت نمود و پس از آن نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حجت‌الاسلام مرتجایی اقامه شد.

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده