نوع نگاه به محيط زيست بايد تغيير كند

ابوالفتح نيكنام پنجشنبه شب در نخستين همايش ملي منابع طبيعي و توسعه پايدار غرب مازندران كه با حضور گسترده مردم غرب مازندران در سالن همايش هتل مارال كلاردشت برگزار شد، افزود: اغلب تخريب‌ها و دست درازي‌ها به طبيعت توسط افرادي اتفاق مي‌افتد كه خود را صاحبان آن مي‌دانند و با تغيير نگاه آنان به سمتي كه اين منابع امانتي براي آيندگان است قطعا رفتار آنها نيز متفاوت است.
وي ادامه داد: انديشه امانتدار بودن طبيعت و منابع بايد كاربردي شود تا در آن نقش امانتداري به درستي ايفا شود.
وي با اشاره به اينكه رييس مجلس در پيامي شفاهي به منسبت اين همايش اعلام داشتند تمامي مجلس در كنار كساني هستند كه عشق و علاقه زيادي به محيط زيست دارند و در راه حفظ آن كوشا هستند.
در ادامه معاون مناطق مرطوب و نيمه مرطوب سازمان جنگل‌ها نيز با اشاره به اينكه منابع طبيعي به عنوان محور و اساس توسعه است، خاطرنشان كرد: ايجاد جنگل، كاشت و احداث فضاي سبز از مصاديق آباداني است.
علي اوسط منتظري اظهار داشت: در چهار حوزه تخريب محيط زيست، انحطاط منابع طبيعي، انحطاط فرهنگي و تعارضات و كشش‌هاي اجتماعي از اثرات تخريب و ناپايداري است كه در كلاردشت شاهد بروز برخي از آن هستيم.
وي با اشاره به اينكه متولي جنگل‌هايي هستيم كه در دنيا بي‌نظير است، گفت: جنگل‌هاي شمال در باريكه آستارا تا پايان گلستان به طول 800 كيلومتر تنها در دو نقطه ديگر دنيا در قفقاز و جنوب درياي سياه مي‌توان يافت.
منتظري بيان داشت: اين جنگل‌ها باقيمانده دوران سوم زمين‌شناسي است و در حال حاضر 3 ميليون و 100 هزار واحد دامي در 270 روز سال و حدود 8 هزار واحد دامي و حدود 24 هزار واحد خانوار دامسرا در حال ارتزاق از آنها هستند.
وي با بيان اينكه با رويكردي نوين به سمت حفاظت و صيانت از منابع طبيعي پيش رفت، تصريح كرد: دولت در برنامه پنجم طرحي تهيه كرده كه اين مسئله مورد توجه قرار گرفته است.
معاون مناطق مرطوب و نيمه مرطوب سازمان جنگل‌ها افزود: در اين طرح در طي 10 سال موضع بهره‌برداري از جنگل‌ها به صفر مي‌رسد.
وي در پايان بيان داشت: هر اقدامي تحت عنوان توسعه پايدار بايد داراي منابع پايداري باشد وگرنه در اجرا دچار مشكل مي‌شود.

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده