زيرساخت ها و توسعه گردشگري در مازندران

استان مازندران ، سالانه پذيراي 15 ميليون گردشگر داخلي و 250 هزار توريست است .
مازنـدران با بهـره منـدي از شرايـط آب و هـوايي مناسب ، طبيعت زيبـا و جذاب ، اماکن تاريخي و مذهبـي بهره مندي از 338 کيلومتر نوار ساحلــي ، اتصـال به پايتخت کشـور از سـه محور ارتباطي هراز ، کندوان و فيـروزکوه و مسيـر تردد زائران بارگاه ملکوتي امام رضا (ع) يکي قطب هـاي گردشگـري کشـور محسـوب مي شود .

بيش از 90 درصـد از اين مسافـران استفـاده از مواهب طبيعي ، سواحل دريا ، جنگل هاي انبوه و چشمه هاي پرآب استان را علت اصلي سفر خود به مازندران عنوان مي کنند .

با اين حال به اعتقاد برخي کارشناسان درحاليکه اين مواهب طبيعي و خدادادي مي تواند موجبات توسعـه همه جانبه استان را فراهم کنند اما نبود برخي زيرساخت ها در مازندران مانع از تحقق اين هدف است ؛ با توجـه به اينکه صنعت توريسم پس از صنعت نفت و خودروسازي سومين صنعت درآمدزاي جهان است و براي بسيـاري از کشورها سالانه ميلياردها دلار ارزآوري دارد کشور ما و به تبع آن مازندران با وجود دارا بودن هزاران جاذبـه گردشگري و توريستي از اين درآمد سرشار ، بي نصيب بوده و سهم چنداني در اين صنعت ندارد .

کارشناسان نبود زيرساخت هاي لازم را در مازندران علت اصلي رونق نداشتن گردشگري در اين استان عنـوان مي کنند .

حميـد جبـاري کارشناس حوزه گردشگري در مازندران معتقد است : راه هـاي مواصلاتي ، امکانات رفاهـي و خدماتي شهرها، نظارت و بازرسي دقيق از مرکز توريستي و جذابيت اماکن تفريحي ازجمله زيرساخت هاي لازم براي جذب گردشگر است که موجب مي شود گردشگران به سفر کردن تمايل پيدا کنند .

اين درحاليستکه با وجود تلاش فراوان مسئولان استان براي اصلاح زيرساخت هاي گرشگري درمازندران هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داريم .

يکي از مشکلات موجود در شهرهاي استان نبود کمربندي در شهرها و وجود بافت هاي فرسوده درآنهاست . براساس آمارهـاي موجود حـدود 6 هزار مترمربـع بافت فرسوده در شهرهاي استان وجود دارد که اين مساله بويژه در فصول گردشگرپذير مانند بهار و تابستان مشکلات زيادي را براي شهروندان مازندراني و هم مسافران بوجود مي آورد که مهمترين اين مشکلات ترافيک گسترده شهرهاست ؛ بنابراين احداث کمربندي از مهمترين راه حل اين معضل به حساب مي آيد .

معضل ديگر استان نبود کارخانه هاي کمپوست زباله است که موجب دپوي زباله در حاشيه شهرها و بعضي اماکن تفريحي مي شود .

براساس آمارهاي موجود روزانه 2 هزار و 500 تن زباله شهري و روستايي در مازندران توليـد مي شـود که در فصول گردشگرپذير تا يک و نيم برابر افزايش مي يابد و اين مساله هم از مشکلات ساختــاري گردشگري در مازندران است که چهره بسيار زشت از بعضي از شهرها در اذهان مسافران بوجود مي آورد .

نبـود ساماندهـي سواحل بويـژه درحـريم 60 متري که به تازگي آزاد شده و وجود کارگاه ها و تعميرگاه هـاي بيشمار ماشين آلات در ورودي شهرهاي استان از مشکلات ديگر استـان است که بر مقوله گردشگري تاثيرات منفي مي گذارد .

درهمين حال مسئولان دستگاه هاي اجرايي استان با وقوف کامل به اين مشکلات، گام هاي موثري براي برطرف شدن مشکلات ياد شده برداشتند که ساخت کارخانه هاي کمپوست در هشت شهر استان، احداث کمربنـدي و پل در بعضي از شهرها و اصلاح بافت هاي فرسوده ازجمله اين کارهاست است که اگرچه بطور کامل مشــکلات استان را برطرف نکرده است اما به اعتقاد آگاهان به امور استان ، قدم هاي مثبتي است .

با اين وجود ، همـه سالـه با آغاز فصل سفر ، ستادي با عنوان ستاد تسهيلات سفر با رياست استاندار و عضويت مديـران دستگاه هاي اجرايـي استـان تشکيل مي شود که در زمينـه ارائه تسهيلات لازم براي مسافــران و گردشگران تصميم گيري مي کنند .

رحمت عباس نژاد رئيس سازمان گردشگري و دبير ستاد تسهيلات سفر استان مي گويد: هم اکنـون با هدايت استاندار ، 9 کميته امنيت ، اطلاع رساني ، بهداشت و درمان ، نظارت و ارزيابي عملکرد ، بودجه و آمار ، اسکان و پذيرايي، مايحتاج، ترافيکي و اماکن در استان تشکيل شد و مديران کل سازمان هاي مربوط به عنوان روسـاي اين کميته ها و فرمانداران شهرستان ها به عنوان روساي ستاد تسهيلات شهرستان منصوب شدند .


او افزود: ظرفيت اماکن اقامتي مازندران 226 هزار و 500 نفر شب است که البته کافي نيست و بايد افـزايش پيدا کند .

او ، با بيان اينکه 72 مکان اقامتي استيجاري خصوصي دراستان شناسايي شده تصريح کرد98 شهرک تفريحي توريستي خصوصي هم در مازندران به مسافران نوروزي سرويس مي دهند .

عباس نژاد همچنين با بيـان اينکـه توريسـم شهري ( ارائه خدمات رفاهي به توريست ها در داخل شهرها ) از مولفه هاي مهم جذب گردشگر است افزود: متاسفانه شهرداريهاي مازندران در اين مقوله موفقيتي نداشتند .

اين درحاليست که مديرکل دفتر امور شهري و شوراهاي استان اعلام کرد که ما 2 ماه پيش همايشـي با حضـور همه شهرداران سراسر استان برگزار کرديم و جزئيات مربوط به سفر نوروزي را براي آنان بيان کرديم .

سيديونس حسيني مي افزايد : در ابلاغيه اي شهرداران همه شهرهاي استان را مکلف کرديم تا نسبت به جمع آوري مصالح ساختماني موجود در شهرها و مرمت مسيرهاي کنده کاري شده قبل از شروع تعطيلات اقدام و از صدور مجوز و ارائه عمليات حفاري غير از موارد اضطراري خودداري کنند .

همچنين در اين ابلاغيه از شهـرداران خواستيم تا آدرس اماکن عمومـي شهـر مانند مسـاجد شبانــه روزي بيمارستان ها ، درمانگاه ها ، داورخانه ها ، اماکن پذيرايي و اقامتي ، نيروي انتظامي، شرکت هاي خدماتي و ديگر اماکن مورد نياز مسافران را در اختيار افراد کشيک در شهرداري قرار دهند تا درصورت نياز دراختيار مسافران قرار گيرد .

او افزود: شهرداران را مکلف کرديم تا نسبت به پاکسازي ورودي شهرها، مرمت و نظافت کانال هاي هدايت آب تنظيف پارکها و ميادين ، تنظيف سرويس هاي بهداشتي عمومي و امحاء بهداشتي مواد زائد شهري بخصوص در مراکز استقرار مسافران و شهر اقدامات جدي بعمل آورند .

حسيني با اشاره به اينکه 50 درصد از تاکسي هاي شهر در ايام تعطيل براي جابجايي شهروندان و مسافــران فعال هستند افزود : تاکسي کشيک هم در شب فعال خواهد بود .

او همچنين نظارت بر فعاليت کشتارگاه شهرداري در ايام تعطيل جلوگيري از تکدي گري در داخل شهـر ، نصب پلاکارد و پارچه هاي تبليغاتـي براي راهنمايـي مسافـران ، رسيدگي به درخواست مسافـران و پاسخگويي به مشکلات آنان با تشکيل ستاد ويژه نوروزي ، جمع آوري بازارهاي هفتگي درمسير حرکت مسافران براي کنترل ترافيک شهرها وآماده باش نيروهاي خدماتي شهرداري ها جهت مقابله باهرگونه حوادث غيرمترقبه واضطراري از ديگر اقدامات شهرداري ها براي ايام نوروز و درجهت خدمت به مسافران نوروزي است .

در همين حال اصغر زاده معاون بازرسي و نظارت سازمان بازرگاني استان هم مي گويد هزار بازرس در شهـرهاي استان بر نحوه عرضه کالاهاي مورد نياز شهروندان نظارت دارند و با هرگونه گرانفروشي و کم فروشي مقابله مي کنند .

هادي خنجري رئيس جمعيت هلال احمـر استان هم از آمادگـي کامل اين مرکز در ايام تعطيـلات براي خدمت رساني به مسافران خبر داد و افزود : از 28 اسفند تا 15 فروردين 89 طرح ويژه نوروزي اجرا مي شـود که به موجب آن 10 پايگاه ثابت امداد جاده اي در محورهاي مواصلاتي استان مستقر مي شوند که اين پايگاه هـــا مجهــز به آمبولانس ، پزشک ، امداد گر و نجاتگر مي باشند که فعاليت هايي همچون ويزيت رايـگان ، انتقـال مصدومان به مراکز درماني، ارائه کمک هاي اوليه ، نجات و رها سازي مصدومان ، اسکان اضطراري و امدادرساني به نيازمندان مي پردازند .

او افزود : همچنين20 پست امداد نجات سيــار و 40 پست راهنمايـي مسافران نورزي در سراسـر راه هـاي مواصلاتي استان مستقر شده و به خدمت رساني به مسافران مي پردازند .
خنجري افزود : اين جمعيت در سال گذشته به 14 هزار نفر از مسافران خدمات پزشکي وبه 380 هزار نفر هم خدمات راهنمايي و مشاوره ارائه کرده است .

بنابراين با وجود مشکلات عمده اي که در استان در زمينه گردشگري وجود دارد اما مسئولان استاني تلاش مي کنند تا هموطنان عزيزي که به اين استان مسافرت مي کنند بهترين روزهاي خود را سپري کنند و از مواهـب خدادادي موجود در اين استان لذت ببرند.
منبع : واحد مركزي خبر

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده