تاملی بر یک پروژه - پل صفارود بایدها و شایدها

پل صفارود به عنوان یکی از پل های سه گانه بر روی رودخانه ی صفارود است که به دلیل نزدیکی به پایان عمر مفید "دو پل" معروف به "آلمان پل" و به منظور کاهش بخشی از ترافیک شهر و افزایش راه ارتباطی در طرح هادی شهر پیش بینی شده بود . دو پل دیگر یکی در منطقه رضی محله از مسیر لوله گاز و دیگری در خیابان شهید بهشتی روبروی امام زاده اشکونکوه به سمت لپاسر بوده است.



در طرح جامع شهر پس از بررسی های به عمل آمده از سوی مشاورین مسکن و شهرسازی به دلیل احداث پل بر روی رودخانه صفارود در منتهی الیه شمالی این رودخانه در بلوار هلال احمر(دریای فعلی) پل منطقه رضی محله حذف و با حفظ پل روبروی امام زاده اشکونکوه ، پل صفارود که در طرح مذکور برای سه راه تنگدره به سمت کوچه شهید قلی زاده(بانک ملی ) پیش بینی شده بود بر اساس تصمیم مسئولین وقت به مکان فعلی تغییر مکان داد.



مسئولین وقت پس ازخرید کارخانه چای در سه راه فلسطین که گفنه می شود به قیمت 500 میلیون تومان بوده طی تشریفات قانونی اجرای پل را با نظارت عالیه دفتر فنی استانداری مازندران و مهندس مشاور دکتر بیگی به شرکت فراز ساز شمال از طریق مناقصه عمومی به مدیریت دکتر روشن و مهندس دهستانی از پیمانکاران مطرح منطقه شمال واگذار نمودند.



نکته مهم اینکه هیچ ردیف اعتبار ملی و منطقه ای برای این پل در نظر گرفته نشده بود. شاهد این مدعا اینکه هیچ یک از مسئولین استانی در مراسم کلنگ زنی اجرای پل علیرغم ارسال دعوتنامه رسمی حضور نداشتند.



قرارداد با شرکت مذکور در تیر ماه 82 منعقد اما عملاً از مهر ماه 82 کار اجرای پل شروع شد . قرارداد اولیه انجام پل با عرض 9 متر و طول 103 متر به میزان 980 میلیبون تومان منعقد گردید و قرار بر این بوده که ظرف مدت کمتر از دو سال این پروژه تحویل داده شود.



پس از مدتی به دلیل تغییرات عرض پل و افزایش آن به 16 متر،میزان قرارداد نیز به 1 میلیارد و 800 میلیون تومان افزایش پیدا کردکه در ادامه با توجه به مشکلات بعدی علاوه بر طولانی شدن مدت زمان اتمام پل که به مرز 7 سال نزدیک می شود تا کنون قریب به 5 میلیارد تومان نیز هزینه شده که برابر آخرین گزارش دریافتی از شهرداری برای تکمیل پل قریب به 800 میلیون تومان و برای آزادسازی مسیر 15 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است موضوعی که ادامه عملیات اجرایی پل را در هاله ای از ابهام فرو برده است بطوریکه دکتر بهبهانی وزیر محترم راه و ترابری پس از مراسم کلنگ زنی طرح توسعه فرودگاه و علیرغم حضور بسیاری از مسئولین شهرستان در محوطه کارگاهی پل و درخواست بازدید از پل صفارود، بهمراه عباسی نماینده محترم رودسر از کنار پل رد شده اما لحظه ای از خودروی خود جهت بازدید پیاده نشد و مهندس طاهایی استاندار مازندران نیز در ایام دهه فجر پس از بازدید از پل دربرابردرخواست مسئولین شهرستان جهت مساعدت لازم برای اتمام پل ابراز تردید کرد.


در چنین شرایطی پاسخگویی به یک پرسش اساسی به دغدغه ای برای مدیریت شهری تبدیل شده است و آن اینکه:


پل جدید صفارود در صورت تکمیل و آزاد سازی مسیرآنهم با هزینه مادی بیش از20 میلیارد تومان تا چه میزان می تواند از ابعاد مختلف فنی،اقتصادی،ترافیکی ،اجتماعی و ... برای شهر و شهروندان قابل توجیه باشد؟

به نقل از وبلاگ :بهانه اي براي فردا

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده