بقاع متبركه منطقه دوهزار تنكابن - عكس از سجاد شاهري

۱.امامزاده قاسم:امامزاده ابوالقاسم بن کیا ابوالحسن المویّد در دهکدهء جزمای دوهزار دارد.وی پسر سیّد کیا ابوالحسن المویّد است که در لنگا مدفون می باشد و شجره او بدین ترتیب است:سیّد کیا ابوالحسن بن حسین بن هارون بن حسین بن محمّد بن هارون بن محمّد بن قاسم بن زید بن امام حسین بن علی بن ابیطالب (ع).او از ائمه زیدی است که به قصد دعوت مردم به راه حق به ناحیه دوهزار آمد و همانجا پس از چندی زندگی دارفانی را وداع گفته به سرای باقی شتافت.







2.امامزاده صالح بن علی (ع):در شرق روستای گلستان محله و در اطراف گورستان ناحیه ،امامزاده ای معروف به صالح بن علی (ع)قرار دارد .



3.امامزاده عون (اوج) بن علی (ع):در روستای پایین اشتوج قرار دارد. از سادات حسینی کیایی بوده و از نوادگان امام سجاد (ع) می باشد که در قرن هشتم و نهم هجری قمری زندگی می کرده است.بقعه قدیمی آن از چوب و گل ساخته شده بوده که به همت اهالی روستا بقعه ای جدیدی برای آن امام بزرگوار ساخته شده است.

















4.مزار سیّد علی و سیّد محمّد کیا: در میان کوه سادات دوهزار ،سیّد علی و سیّد محمّد کیا دفن هستند.



5.امامزاده طاهر و مطهّر:امامزاده طاهر و مطهّر در محّل ییلاقی سیف کلایه گلیجان قرار دارد که مورد احترام مردم منطقه می باشدو برخی در روزهای جمعه بویژه در فصل تابستان در این امامزاده گوسفندی قربانی می‌کنند.







6.بقعه راشدان آقا: در مسیر منطقۀ دوهزار به آبادی نوشا نزدیک روستای نیل کلایه بقعه ای وجود دارد که به ( راشدانِ آقا )معروف است.این بقعه دارای سرپناه می باشد و افراد معتقد به آن ،نذور خود را به صندوقچه ای که در کنار قبر قرار دارد ،می ریزند.



7.جفت بزرگوار:در روستای ییلاقی اسل محله بقعه ای قرار دارد که به جفت بزرگوار شهره است.



8.بقعه ای در نرس:در روستای نرس بقعه‌ای وجود دارد که مورد تقدس اهالی منطقه می‌باشد.



9.بقعه شاه سفید کوه:برفراز کوه بلور که کوهی است مرزی میان شهرستان تنکابن و رامسر ،بقعه‌ای آهنین و سبز رنگ وجود دارد که مورد احترام مردم مناطق دوهزار ،اشکور،لاکتراشان و ... می‌باشد.این امامزاده که به شاه سفید کوه معروف است در نظر معتقدان شفادهنده بیماری‌ها و از بین برنده نازایی زنان و دارای معجزات دیگر است.از این رو آنان که خواسته ای دارند ،نذر می‌کنند که گوسفندیا گاونری را و اگر توانش را ندارند چیزهای کم بهاتر در راه شاه سفید کوه قزبانی یا هدیه کنند.رسم رایج در این امامزاده چیدن و نهادن سنگ ها روی هم است به این معنی که شخص نذرکننده پس از رسیدن به مطلوب به شاه سفید کوه آمده و چندین سنگ را برروی هم قرار می دهد .در ده قدمی امامزاده ،مسجدی ساخته‌اند که پاره ای از وسایل مورد نیاز زائرین در آنجا وجود دارد و به آنها عرضه می‌شود.


عكس: سجاد شاهري

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده