آغاز طرح غربالگري ديابت در حوزه شهري براي نخستين بار در رامسر .

ابراهيم ناظريان بعدازظهر امروز در كارگروه سلامت و امنيت غذايي رامسر كه با موضوع طرح غربالگري ديابت و پرونده الكترونيك برگزار شد، افزود: طرح غربالگري ديابت در حوزه شهري طرح بسيار مشكلي است كه به صورت پايلوت در رامسر آغاز شده و با حمايت ادارات در حال انجام است.
وي ادامه داد: ديابت از انواع بيماري‌هاي متابوليك داراي دو نوع است و نوع نخست ديابت جواني و نوع دو در افراد چاق بالاي 30 سال اتفاق مي‌افتد كه مهم‌ترين عوامل آن ارثي و كم تحركي است.
سرپرست شبكه بهداشت و درمان رامسر اظهار داشت: مهم‌ترين علتي كه سبب شده است طرح غربالگري آغاز شود عوارض اين بيماري بر زندگي فردي و اجتماعي افراد است.
ناظريان با اشاره به اينكه شيوع اين بيماري در حال رشد است، تصريح كرد: 5/2 تا پنج درصد كل بودجه بهداشتي در اين راستا هزينه مي‌شود.
سرپرست شبكه بهداشت و درمان رامسر در ادامه بيان داشت: همزمان با طرح غربالگري ديابت بيماري فشارخون بالا نيز كنترل مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: بيماري قلبي و سكته مغزي نخستين علت مرگ و مير در سراسر جهان است كه در سال سبب از بين رفتن بيش از 17 ميليون نفر يا يك مرگ در هر ثانيه مي‌شود.
ناظريان هدف اصلي اين طرح‌ها را شناسايي و كنترل بيماران مبتلا و درمان آنها عنوان كرد و ادامه داد: سطوح كنترل و مراقبت ديابت در چهار سطح قرار مي گيرد، شهرستان رامسر نخستين شهرستان استان است كه طرح غربالگري ديابت و فشار خون را آغاز كرده است و اميد است با اجراي اين طرح هزينه‌هاي اقتصادي ناشي از بيماري‌ها كم شده و ارتقاي زندگي بيماران و خانواده‌ها را سبب شويم.
سرپرست شبكه بهداشت و درمان رامسر در پايان با اشاره به اجراي طرح پرونده الكترونيك در اين شهرستان بيان داشت: اين طرح نيز به صورت پايلوت در شهرستان نكا و رامسر در حال اجرا است و در حال حاضر بالغ بر 70 درصد جمعيت شهرستان سرشماري شدند، اقدام بعدي نيز ورود اطلاعات است كه 79 درصد از جمعيت سرمشاري شده وارد نرم‌افزار مربوط شده است.
انتهاي پيام/ح20.

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده