مازندران؛ گنجينه اي از زيبايي هاي طبيعت


استان مازندران با وجود آثار تاريخي و مكان‌هاي ديدني هميشه يكي از انتخاب‌هاي اصلي بسياري از گردشگران نوروزي بوده است.
مازندران تنها استاني است كه از طريق سه محور هراز، كندوان، فيروزكوه با مركز كشور مرتبط بوده و سه فرودگاه ساري، نوشهرو رامسر، ارتباط هوايي آن را با ساير نقاط برقرار ساخته و راه آهن سراسري نيز از آن عبور مي‌كند.
اين استان شامل 15 شهرستان، 37 شهر، 40 بخش، 106 دهستان مي‌باشد كه 34 درصد ازشهرها در طول نوار ساحلي درياي خزر واقع شده است. استان مازندران با توجه به موقعيت طبيعي و جغرافيايي در بخش توريسم و گردشگري جزو استان‌هاي برتر كشور به شمار مي‌آيد و سالانه در حدود 12ميليون گردشگر داخلي و بيش از 20 هزار توريست خارجي هر ساله به منظور بهره‌گيري از جاذبه‌هاي طبيعي و گردشگري از نقاط مختلف از اين استان ديدن مي‌كنند. وجود درياي زيباي خزر با سواحل هميشه بهار و جذاب و دلربا به همراه 12 پارك جنگلي، 9 پارك ملي و منطقه‌اي، حيات وحش،‌150 اثر تاريخي و ملي ثبت شده و 12 آبشار زيبا، 10 درياچه و صدها رودخانه خروشان و آب‌هاي گرم و سرد معدني، 4 تالاب، چشمه‌هاي جوشان، و انبوهي از جاذبه‌هاي طبيعي ديگر اين استان را به مجموعه‌اي زيبا و بي نظير تبديل كرده است.
در اين استان بيش از 200 واحد پذيرايي، 25 مهمان پذير، ويلاهاي خصوصي و استيجاري، نزديك به 60 هتل و مجتمع‌هاي تفريحي، توريستي و بيش از يكصد دفتر خدمات مسافرتي و جهانگردي خدمات لازم را به گردشگران ارائه مي‌دهند.
نزديكي ساحل خروشان دريا با جنگل‌هاي انبوه و جوشش چشمه‌هاي زلال و آب جاري رودخانه‌ها و نغمه‌هاي دلنشين پرنده‌ها و عطر خوش گل‌هاي هميشه بهار، اين سرزمين را به زيبايي‌هاي بي‌نظير عالم خلقت تبديل كرده است كه در فصول بهار و تابستان ميزبان هزاران مسافر دلباخته و عاشق طبيعت است.
ديدني‌هاي استان
در شهرستان بهشهر، ديدن مجموعه تاريخي سد عباس آباد، مجموعه باغ صفوي (باغ شاه) و عمارت چهلستون را از دست ندهيد. تالاب لپو پلنگان در شرق نيروگاه نكا و درياچه استخر پشت از ديدني‌هاي شهرستان نكاست. در قائمشهر علاوه بر مناظر بكر و ديدني آن مي‌توانيد سري هم به تپه باستاني طالقاني، برج آرامگاهي سيد محمد زرين نوا و سه تپه باستاني گردكوه جمنان بزنيد.
ديدن دخمه‌هاي سنگي (كافركلي) رينه، راه باستاني تنگه بند بريده و تصوير حجاري شده شاه و ياران او برسنگ، كاروان سراي گمبوج در آمل را از دست ندهيد. از مراكز ديدني بابلسر مي‌توان برج آرامگاهي امامزاده ابراهيم (ع)، دانشكده ادبيات (هتل قديم بابلسر)، پل فلزي‌و ميدان اصلي شهر را نام برد.
جواهرده، جنگل دال خاني، قله ماركو و پارك جنگلي صفارود از ديدني‌هاي اصلي شهرستان نوشهر است.
آيين‌هاي نوروزي در مازندران
نوروزخواني: در اين مراسم نوروزخوانان معمولا 15 روز پيش از فرارسيدن عيد نوروز به روستاها مي‌آيند و با خواندن اشعاري در مدح امامان و ترانه‌هاي محلي، طليعه سال نو را به مردم مژده مي‌دهند.
نوروزخوانان چند نفر هستند، يك نفر اشعار را مي‌خواند، يك نفر ساز مي‌زند، نفر ديگر كه به آن كوله‌كش (باركش)‌ مي‌گويند به در خانه‌هاي مردم مي‌رود و مي‌خواند: باد بهارون بيمو/ نوروز سلطون بيمو/ مژده دهيد به دوستان/ گل به گلشون اومد/ بهار آمد، بهار آمد خوش آمد/ علي با ذوالفقار آمد، خوش آمد/ نوروزتان نوروز ديگر/ شما را سال نو باشد مبارك/ صاحبخانه هم با دادن پول، شيريني، گردو، تخم‌مرغ، نخود و كشمش از آنان پذيرايي مي‌كند.
تحويل سال: در گذشته كه امكانات ارتباطي مانند راديو و تلويزيون نبود با تيراندازي يا گفتن اذان، آغاز سال جديد اعلام مي‌شد. بعد از آن كه سال نو شد كسي كه به عنوان <مادر مه> انتخاب شده با مجمعي كه در آن قرآن، آيينه، آب، سبزه و شاخه‌هاي سبز جوان قرار دارد وارد خانه مي‌شود، قرآن را كنار سفره هفت سين مي‌گذارد و شاخه‌هاي سبز (درخت آلوچه)‌ را به اين نيت كه سال سرسبز و خوش و خرمي براي خانواده باشد، جلوي در اتاق آويزان مي‌كند يا روي تاقچه مي‌گذارد. در اين روز مادر خانه غذاي عيد، سبزي پلو با مرغ يا گوشت درست مي‌كند، علاوه بر آن غذايي به عنوان خيرات براي اموات مي‌‌پزند و بين مردم پخش مي‌كنند. در غروب شب اول سال به اين اعتقاد كه چراغ خانه آنها هميشه روشن و نوراني باشد، به سر در خانه‌ها شمع يا شعله آتش آويزان مي‌كنند.
ساري - خبرنگار جام‌جم

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده