سرمستی دلالان از خواب مسئولان محلی

مركبات مازندران با نارنگي نوبرانه به بازار آمده است اما شادي توليد مركبات با نگراني خريد ارزان آن توسط واسطه ها همراه شد.

مازندران قطب اصلي توليد مركبات در كشور به شمار مي آيد و بيش از ٤٠درصد از مركبات كشور در اين استان توليد مي شود؛ با اين حال نبود امكانات لازم براي نگهداري و صادرات اين محصول كشاورزي، باعث شده است كه بيشتر سود حاصل از دسترنج باغ داران اين منطقه به جيب واسطه ها، دلالان و فروشندگان برود.

با وجود اين كه مركبات مازندران به دليل توليد انبوه، نوع محصول و مرغوبيت آن، مشتريان زيادي در داخل و خارج كشور دارد، نبود تسهيلات حمايتي و سرمايه گذاري لازم موجب شده است كه از اين قابليت بالقوه استفاده مناسبي صورت نگيرد. بالارفتن هزينه هاي توليد كشاورزي، وقوع بلاياي طبيعي از قبيل خشكسالي، سرمازدگي و آفات گياهي و همچنين نبود تسهيلات مناسب سبب شده است كه اين روزها ديگر بسياري از باغ داران، رغبتي براي ادامه كار كشاورزي نداشته باشند و برخي كشاورزان با توجه به مشكلات پيش رو باغ هاي مركبات خود را تغيير كاربري داده اند.

اين درحالي است كه باغ هاي مركبات مازندران از قابليت هاي بسيار زيادي براي ايجاد اشتغال و كسب درآمد برخوردار است و با كمي حمايت و سرمايه گذاري، مي توان به نتايج قابل قبولي در اين زمينه ها دست يافت. درحال حاضر فقط ٢٥هزار تن مركبات از اين استان به خارج از كشور صادر مي شود كه بنا به گفته «ولي ا...فرزانه» يكي از مسئولان بخش كشاورزي اين استان، مازندران ظرفيت افزايش ميزان صادرات مركبات خود را تا ميزان ٤٠٠هزارتن دارد. به هر شكل درحالي توزيع محصول مركبات كشاورزان مازندران و بازار مصرف با عرضه نارنگي آغاز شده است كه نرخ پايين اين محصول در بازار، نگراني هاي زيادي را براي باغ داران ايجاد كرده است. مدير باغباني سازمان جهادكشاورزي مازندران، با اشاره به آغاز عرضه نارنگي توليدي اين استان مي گويد: پيش بيني ها حاكي از افزايش ٢٥درصدي محصول نارنگي نسبت به سال گذشته است.

«حبيب ا...رادفر» مي افزايد: از حدود ١٠٠هكتار باغ مركبات استان، ٢٢هزار و ٨٠٠ هكتار آن باغ نارنگي است. يكي ازكارشناسان بخش كشاورزي با اشاره به هزينه بالاي توليد محصولات كشاورزي مي گويد: با توجه به قيمت پايين نارنگي در بازار مصرف، عرضه آن با اين نرخ ها براي باغ داران مقرون به صرفه نيست و از طرفي، امكانات لازم براي نگهداري اين محصول كشاورزي در استان وجود ندارد. «رحيمي» ادامه مي دهد: در اين زمينه به نظر مي رسد سيستم بازاريابي آن بايد از داخل به خارج استان منتقل شود تا با ذخيره سازي و حتي به وجودآوردن امكان صادرات، بتوان مشكلات موجود را برطرف كرد. يكي از باغ داران مازندران هم در اين باره مي گويد: محصول مركبات مازندران در حالي به بازار مصرف عرضه مي شود كه باغ داران براي توليدآن بايد هزينه هاي سنگين آبياري، كودپاشي، مبارزه با آفات و بيماري ها، هرس درختان و همچنين هزينه هاي مرتبط با برداشت و حمل ونقل محصول را متحمل شوند اما با تمام اين ها، قيمت محصول توليدي از آن جا كه زمان برداشت آن در يك زمان مشخص است به يك باره پايين مي آيد و اين امر به هيچ وجه به نفع توليد كنندگان نيست.

«باقري» مي افزايد: براي حل مشكلات موجود بايد تدبيري اتخاذ شود تا محصولات توليدي باغ داران مازندران در زمان هاي مناسب از طريق شبكه هاي توزيع مستقر در كشور از توليد كنندگان خريداري يا براي صادرات آن اقدام شود.يكي از توليد كنندگان مركبات استان مازندران هم در اين رابطه مي گويد: اصولا مركبات به عنوان محصول كشاورزي خسارت پذير مطرح است و محصول توليدي يا بايد بلافاصله روانه بازارهاي مصرف شود يا در دمايي مناسب، ذخيره سازي شود تا كشاورزان از توليد انبوه خود متضرر نشوند.

«نادري» تصريح مي كند: اجراي اين برنامه ها از عهده كشاورزان خارج است و مسئولان بايد با برنامه ريزي صحيح و حمايت هاي به موقع خود اين گونه مسائل را پي گيري كنند.يكي از كارشناسان بخش كشاورزي استان هم در اين رابطه مي گويد: توليد انبوه مركبات در يك زمان مشخص و در برابر آن كاهش ناگهاني قيمت محصول توليدي، مشكل چندين و چندساله باغ داران مركبات مازندران است كه مهم ترين راهكار براي حل اين مشكل، خريد محصولات از باغ داران به صورت توافقي و ذخيره سازي آن است.

«براري» مي افزايد: در كنار اين، توزيع مناسب محصول توليد شده در ساير استان هاي كشور و حتي صادرات نيز مي تواند نگراني هاي توليد كنندگان را برطرف كند. مدير باغباني سازمان جهادكشاورزي مازندران در اين رابطه مي گويد: پيش بيني ها حاكي از افزايش ٢٥درصدي توليد مركبات به ويژه محصول نارنگي در سال جاري مي باشد كه اين امر در شرايطي است كه بر اثر بارش برف سنگين و يخ بندان سال گذشته، بيشترين خسارت به باغ داران استان وارد شد.

«حبيب ا... رادفر» مي افزايد: اتحاديه باغ داران مازندران با سازمان بازرگاني استان، قرارداد ذخيره سازي ٤١هزار و ٥٠٠ تن انواع مركبات را در سال جاري منعقد كرده است تا اين ميوه با قيمت مناسب شب عيد امسال در بازار توزيع شود.

مدير كل دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري مازندران هم مي گويد: به منظور تنظيم بازار و كنترل قيمت ميوه و مركبات در ايام پاياني سال، طرح خريد و ذخيره سازي مركبات به ميزان ٤٠هزار تن پرتقال تامسون و يك هزار و ٥٠٠ تن سيب در سال جاري در استان انجام شد. «حسن اسماعيلي» با اعلام اين كه اين ميزان نسبت به سال قبل حدود ٢٥درصد افزايش داشته است، خاطرنشان مي سازد: توليد نارنگي امسال استان حدود ٦٥٠ هزار تن است كه به دليل ازدياد محصول با همكاري و هماهنگي سازمان هاي بازرگاني ديگر استان ها و ميادين ميوه و تره بار، نارنگي به قيمت مناسب از كشاورزان خريداري و براي توزيع به ديگر استان ها ارسال مي شود. وي با اشاره به اين كه پيش بيني مي شود امسال حدود ٨/١ميليون تن مركبات در اين استان برداشت شود، تصريح مي كند: مازندران با سطح زيركشت ٣٩درصدي، توليد ٤٥درصد مركبات كشور را به خود اختصاص داده و طرح خريد و ذخيره سازي مركبات از اقدامات موثري است كه مي تواند رضايت توليد كننده و مصرف كننده را به دنبال داشته باشد.

معاون آموزش و تحقيقات سازمان جهادكشاورزي مازندران هم در اين رابطه مي گويد: در مازندران حدود ١٣٠ هزار هكتار باغ ميوه و مركبات وجود دارد كه حدود ١٠٠هزار هكتار آن را باغ هاي مركبات تشكيل مي دهد.

«علي فاتحي» با اعلام اين كه صادرات اين محصول طي سال هاي گذشته در كشور با كاهش مواجه شده است، مي افزايد: ميانگين صادرات اين محصول به خارج از كشور در سال هاي اخير به شدت كاهش يافته است.





منبع : گزارشی از رحمان امامی - روزنامه خراسان

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده