عصرونه ای در چمازکتی با طعم کباب + عکس




اختصاصی دریانیوز : عصر یک روز پاییزی می خواهیم وارد روستایی شویم که تعریفش را بسیار شنیده ایم هنور وارد روستا نشده ایم که مشاممان از بوی کباب پر شده و نا خواسته ما را گرسنه تر کرده و دود بر خاسته از کبابیها نیز روستا را شبیه جاده های مه گرفته شمال در آورده است.
به گزارش خبرنگار دریانیوز ،این روستا در مسیر جاده قائمشهر به جویبار قرار دارد که به گفته برخی منابع سابقه آن به حدود قرن 11 می رسد اهالی این روستا را مردمی که از نواحی دیگری آمده بودند تشکیل می دهند امروزه این روستا با مردمی خونگرم و مهمان نواز به عنوان یکی از بزرگترین روستاهای کشور شناخته می شود.


مردمان این روستا به چند چیز شهرت دارند که مهمترین آن این است علاقه بیش از حدی به صرف کباب دارند و به هر بهانه ای در حال کباب خوري هستند . در این روستا حدود 12 کبابی وجود دارد که به صورت فعال مشغول سرویس به مردم هستند و از این راه امرار معاش می کنند. نام این روستا چمازکتی است که مرکب از چماز یعنی سرخس و کتی به معنی تپه . در این روستا بیش از 1400 خانوار و بیش از 5500 نفر جمعیت وجود دارد . که بطور تقریبی برای هر 116 خانوار یک کبابی در نظر گرفته شده است که این رقم واقعا متفاوت ، عجیب و جالب به نظر می رسد .



گزارش دریانیوز می افزاید : جالب تر اینکه از این دوازده کبابی که در این روستا وجود دارد یک کبابی ویژه خانمها است .
صاحبان کبابیهای این روستا عمدتا کشاورز هستند و در کنار کشاورزی چند گله گوسفند نیز دارند که هر صبح یک الی دو گوسفند را ذبح و مقدمات پخت آن برای اهالی فراهم می آورند .
مردم بخصوص جوانان این روستا سالهاست که به مناسبتهای مختلف یکدیگر را برای خوردن کباب دعوت می نمایند و این کار تقریبا به صورت روزمره در آمده است .
در کنار تازگی گوشت گوسفند ، طبخ با مهارت کباب که طی چند سال به صورت حرفه ای در آمده است نیز از نکاتی است که باعث شده دیگران را از روستاهای دیگر به این اینجا بکشاند .


در کنار کباب از پیاز این منطقه نیز نمی توان براحتی گذشت . پیاز این منطقه بسیار معروف و خوشمزه است که بخاطر تندی اشک همه را در می آورد .

قسمتی از این محصول به شهرهای استان و حتی به استانهای همجوار صادر می شود . در مجموع می توان گفت اگرچه در گذشته چمازکتی را به پیازش می شناختند اما امروز کباب نیز به آن اضافه شده است .

گزارش اختصاصی از محمد کاظم بهروزی

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده