گردشگری پشت در بسته بانک ها
سرمایه:قرار است ایران در پایان سال 1404 به ورود 20 میلیون گردشگر داخلی دست پیدا کند و بدیهی است دستیابی به این امر به عوامل متعددی از جمله توسعه زیرساخت های گردشگری بستگی دارد چراکه امکانات موجود پاسخگوی همین تعداد گردشگر اندک نیست. از سوی دیگر توجه به این امر که شرکت های حمل و نقل هوایی در جهان با بحران جدی روبه رو شده اند نیز می تواند تهدید جدی برای توسعه گردشگری کشورمان باشدجهانگیری به تنگناهای موجود در سرمایه گذاری بخش گردشگری کشور اشاره کرد و گفت: «وجود برخی قوانین دست و پاگیر و ارزش افزوده کم در بخش سرمایه گذاری گردشگری، مهم ترین مشکلات این بخش اند که با بهبود آنها، تغییر قوانین و اصلاح فرآیندها باید این امر بهبود یابد.» وی مزیت های گردشگری کشور را بسیار زیاد دانست و افزود: «تنوع موقعیت جغرافیایی، وجود منابع گردشگری مذهبی، وجود بیش از یک میلیون و 200 هزار اثر تاریخی و 23 هزار اثر ثبت شده ملی و 9 اثر ثبت شده جهانی سبب حیرت تمام جهانیان و یک مزیت ویژه برای ایرانیان به شمار می روند.»از سوی دیگر مدیرعامل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی استان مازندران معتقد است مسوولان برای تسهیل و تعریف شفاف سرمایه گذاری خارجی و قوانین و مقررات آن، اقدامات عملی انجام دهند و فقط به گفته ها بسنده نکنند. یحیی دنیا گرد با اشاره به تهیه بسته های کامل سرمایه گذاری مازندران برای حضور در دومین همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری گردشگری، اظهار داشت: «تا به حال بسته های کامل سرمایه گذاری چهار مجتمع خدماتی بین راهی، دو مجتمع آب گرم و یک منطقه نمونه گردشگری را با تمام مجوزها و استعلام ها، برای واگذاری به سرمایه گذاران تهیه کرده ایم.»وی با بیان اینکه این بسته های سرمایه گذاری برای تکمیل شدن به معاونت سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارائه می شوند، ادامه داد: «متاسفانه فرصت کافی برای تهیه بسته های کامل سرمایه گذاری وجود ندارد. به همین دلیل معمولاً بسته ها با عجله و بدون مجوزها و استعلام ها تهیه و به سرمایه گذاران ارائه می شوند همین امر سبب می شود، سرمایه گذار خود به دنبال استعلام ها و مجوز ها برود که معمولاً نتیجه خوبی ندارد.»او معتقد است: «اگر مجریان همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری تلاش کنند بسته های آماده و کامل را در اولویت واگذاری قرار دهند، بسیار نتیجه خوبی خواهد داشت.» مدیرعامل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی استان مازندران ارائه پروژه های سرمایه گذاران خصوصی را در دومین همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری گردشگری، نقطه قوت این همایش دانست و بیان کرد: «برای نخستین بار است که به سرمایه گذاران خصوصی فرصت داده می شود پروژه های خود را برای جلب مشارکت عرضه کنند. معمولاً چنین پروژه هایی به دلیل انجام کارشناسی درست و مناسب و مشخص بودن توجیه اقتصادی با استقبال سرمایه گذاران خارجی مواجه می شوند.»دنیاگرد با بیان اینکه بسته های سرمایه گذاری بخش خصوصی به مراتب موفق تر و کارشناسی شده تر از بسته های سرمایه گذاری دولتی اند گفت: «متاسفانه بسته های ما کارشناسی شده نیستند و حاصل نظرهای سه یا چهار کارشناس اند که نمونه بارز آن را منطقه نمونه گردشگری «سیلوند» در مازندران می توان دانست که به نظر منابع طبیعی و سرمایه گذار، چنین منطقه ای اصلاً توجیه اقتصادی ندارد.»وی با اشاره به حضور مقامات ارشد کشور در نخستین همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری گردشگری افزود: «همه مدیران ارشد از وزارت امور خارجه گرفته تا بانک مرکزی در آن همایش از لزوم تسهیل قوانین و مقررات و اصلاح برخی از آنها سخن گفتند اما در عمل، اتفاقی برای این موضوع نیفتاد و هنوز یک سرمایه گذار خارجی متقاضی منطقه نمونه گردشگری نمی داند وضعیت مالکیتش در قبال سرمایه ای که می آورد، چگونه است.»مدیرعامل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی مازندران با بیان اینکه درباره مناطق نمونه گردشگری، هیچ تعریف مشخص و روشنی وجود ندارد، اظهار کرد: «مالک مناطق نمونه گردشگری، منابع طبیعی است و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به جز درباره صدور مجوز اعطای تسهیلات بانکی، کوچک ترین دخل و تصرفی در امور این مناطق ندارد.»به گفته او محیط زیست، منابع طبیعی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان سه رکن اصلی گردشگری باید با قوانین روشن و شفاف در کنار یکدیگر قرار بگیرند اما متاسفانه فعلاً منابع طبیعی و محیط زیست در این حوزه همه کاره اند.
0 نظرات:
ارسال یک نظر