مازندراني‌ها آيين سنتي ايرانيان باستان را جشن گرفتند

خبرگزاري فارس: مازندراني‌ها 12 آبان كه همان جشن تيرگان ايرانيان باستان است را در نقاط مختلف اين استان جشن گرفتند.


به گزارش خبرگزاري فارس از آمل، اين جشن كه در زبان محلي مازندراني‌ها به نام تيرماه سيزده شو گفته مي‌شود همان جشن تيرگان ايرانيان باستان است كه در تاريخ باستاني تبري مصادف با دوازدهم آبان مي‌شود.
در رابطه با تاريخچه اين جشن نيز روايات مختلفي وجود دارد، برخي پيروزي كاوه بر ضحاك را مبناي جشن تير ماه سيزده شو مي‌دانند و برخي ديگر معتقدند كه تيرگان شب تولد حضرت علي (ع) است.
مراسم جشن تيرماه سيزده شو شب گذشته با استقبال بي‌سابقه شهروندان آملي در سالن اجتماعات ارشاد شهرستان آمل برگزار شد تجمع شهروندان به حدي بود به طوريكه بيش از ظرفيت سالن اجتماعات ارشاد آمل مردم براي حضور در اين مراسم حضور يافتند.
به علت تكميل شدن پذيرش افراد بيش از 600 نفر در مسير راهروهاي سالن هم جمع شده بودند.
در اين مراسم كه با اجراي نمايش هنرمندان مازندراني و موسيقي محلي و سنتي همراه بود، جمعي از شاعران مازندراني به مناسبت آيين تيرماه سيزده شود تازه‌ترين اشعار خود را خواندند.
مسئول انجمن بومي سرود و هنر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي آمل در اين خصوص گفت: تيرماه سيزده شود در واقع تير انداختن آرش كمانگير براي تعيين حدو مرز ايران و توران به دستور منوچهر پادشاه كياني به بيش از 6هزار سال قبل بر مي‌گردد.
حشمت‌الله اياز آملي با اشاره به اينكه بعد از اين حركت ملي توسط آرش اين آيين در منطقه مازندران به خصوص شهرستان آمل با آداب و رسوم خاصي گرامي داشته مي‌شود افزود: تيرماه سيزده شو كه لال لالي هم معروف است با برپايي آيين‌هاي ويژه و آماده كردن خوراكي‌ها سيزده گانه جشن گرفته مي‌شود.
به گفته وي در اين شب همه خانواده‌ها كنار هم جمع مي‌شوند و تا پاسي از شب به خوردن تنقلات و گوش دادن به قصه‌ و افسانه‌هاي بزرگترها سپرده مي‌شود.
ايازي تصريح كرد: از رسم‌هاي ديگر در شب تيرماه سيزده شو گرفتن فال با ديوان حافظ است كه در شهرها و روستاهاي مازندران مرسوم است.
وي خاطر نشان كرد: برخي نيز در اين شب بر بام خانه همسايه‌ها مي‌روند و از روزنه بام شال درازي را كه سر آن يك دستمال بسته‌اند دورن اطاقي كه اقوام تجمع كردند مي‌اندازند و صاحبخانه نيز از همان خوردني‌هاي كه براي مهمان آورده درون شال مي‌اندازد كه اين رسم به عنوان شال اينگني ياد مي كنند.
انتهاي پيام/ب

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده