انتقاد نقویان از برخی رسوم مازندرانی ها!

مازندرانی ها همچون مردم سایر استانها آداب و رسوم خاصی را در زمینه های مختلف دارند .
به گزارش دریانیوز ، از برنامه های مشخص در ماه مبارک رمضان تا مراسمات معروف دهه محرم و عزاداری ها ، از مراسم طولانی ترین شب سال تا تحویل سال نو .
آنها همچنین در عروسی نیز آداب خاصی را به اجرا در می آورند یکی از این رسوم، معروف به مراسم هدیه کنان در عروسی است.
البته نحوه این رسم در شهرهای مختلف متفاوت است اما یک روح کلی دارد بدین ترتیب که در آخرين روز عروسي يعني روزي كه عروس را به خانه داماد ميبرند ، در خانه داماد مهماني مفصلي داده مي شد و مهمانان پس از صرف نهار و چاي و ميوه تقاضاي مجمع مي كردند . اول ريش سفيدان و بعد بترتيب بقيه حاضرين پولي را به عنوان هديه در آن مجمع مي گذاشتند كه در واقع زير بناي اقتصادي خانواده را محكم مي كرد . به فردي كه اول هديه مي كرد و به مقدار پول او (( سر هديه )) مي گفتند و البته یکی از نزدیکان مبلغ آن را اعلام می نماید.
در چند روز گذشته و به بهانه ماه رمضان حجت الاسلام و المسلمين نقويان که اصالتا مازندرانی است و اهل بابل ، واعظ و استاد برجستة حوزه و دانشگاه نیز می باشد میهمان یکی از شبکه های سیما بود.
حاج آقا نقویان هم اهل حوزه هستند هم اهل دانشگاه (عضو هيئت علمي علوم پزشكي شهيد بهشتي) در این برنامه به دنبال مثالی در خصوص عمل بدی که نباید تکرار شود بود ناگهان سراغ رسم هدیه کنان در عروسی مازندرانی ها رفت و از این رسم انتقاد کرد . وی با بیان اینکه وقتی در این مراسم با صدای بلند اعلام می شود فلان آقا فلان مبلغ را داده منجر به اختلافات خانوادگی می شود . نقویان ادامه داد : فلان خانم وقتی برنامه جشن به پایان رسیده از همسرش می پرسد که چرا فلانی این مقدار هدیه داده و تو این مقدار و ... و لذا باعث کدورت در بین خانواده ها می شود وی ادامه داد: نباید این گونه رسوم ادامه یابد. نقل از دريانيوز

تماس با ما

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

بلاگر فارسی

طراحی شده توسط Qwilm!. ترجمه شده به زبان فارسی مجتبی ستوده