چه کسی پیروز راند دوم بود؟
هنوز زمان تا پایان تبلیغات مانده است...روزهایی بسیار حساس...شاید راند نهایی این مسابقه در مناظره های روبرو نامزدها رقم بخورد.اما یک سوال ، به نظر شما ...
فیلم مستند 30 دقیقه ای به کارگردانی جواد شمقدری پخش شده از شبکه 1:
فیلم مستند 30 دقیقه ای به کارگردانی جواد شمقدری پخش شده از شبکه 1:
فیلم انتخاباتی دكتر محمود احمدی نژاد، با نام "دولت یار" توسط جواد شمقدری، به مدت نیم ساعت از 21:45 روز جمعه هشتم خرداد پخش شد .این فیلم نیز در امتداد مضمونی فیلم اول طراحی شده بود و در واقع به ارائه شواهد عینی برای گفتمان دولت نهم می پرداخت.این فیلم تداعی کننده دو پیام اصلی بود.
پیام اصلی اول ،حضور و نقش "مردم" فقیر و حاشیه نشین و مردمی بود كه در سفرهای استانی به استقبال احمدی نژاد می آیند و خواسته ها و حاجات خود را مطرح می كنند و برای احمدی نژاد دعا می كنند یا صدقه می دهند، تاکیدكلی و یكپارچه و غیرقابل تجزیه و طبقه بندی به "مردم" همواره یكی از اصول گفتمان احمدی نژاد است.این صحنه در استقبال سفرهای استانی تشدید می شد.تاکید بر سکانسهای مرتبط به پیرزن فقیر نشین که به برکت احمدی نژاد صاحب خانه شده است و یا دو انگاره عاطفی چشمگیر حضور "کودکان یتیم و فقیر "در کنار احمدی نژاد در حین سخنرانی های استانی و مصاحبه تیم مستند ساز احمدی نژاد با این کودکان قبل و بعد از حضور رئیس جمهور با هدف پررنگ سازی این فضا در مخاطب انجام می شد.
مساله دومی که در این فیلم مورد تاکید بود ارائه چهره ای علمی،تکنولوژی محور و پیشرو از دکتر احمدی نژاد بود.تاکید بر صحنه های مربوط به حضور او در تاسیسات هسته ای،ارسال موشک و ماهواره امید و ....در این راستا طراحی شد.در کنار تم اول ،مساله دومی که در این فیلم مورد تاکید بود ارائه چهره ای علمی،تکنولوژی محور و پیشرو از دکتر احمدی نژاد بود.تاکید بر صحنه های مربوط به حضور او در تاسیسات هسته ای،ارسال موشک و ماهواره امید و ....در این راستا طراحی شد.دو تم فرعی نیز در این فیلم وجود داشت،ابتدا تصویر چهره مدیر قاطع از او که چالش های کلامی احمدی نژاد با مسئولان محلی و وزراء در جریان سفرهای استانی ناخودآگاه این نکته را به مخاطب القاء می کرد که کاستی ها و مشکلات به بورکراسی تنبل و مدیران ناکارآمد می رسد و احمدی نژاد با قاطعیت در پی رفع و مقابله با آن است.تم فرعی دوم تلاش برای جذب طبقات متوسط مدرن شهری و ایرانیان خارج از کشور به احمدی نزاد است.البته تمرکز ویژه بر "زنان بدحجابی" بود که تحت تاثیر خدمات احمدی نژاد، گریه کرده یا منقلب شده بودند و یا رئیس جمهور را تشویق می کردند که مشخصا به منظور تلطیف و تعدیل چهره ای که مخالفان احمدی نژاد برای او ساخته اند ،بود.شاید اوج این امر مصاحبه با تنیسور زن ایرانی بود که به آقای احمدی نژاد دو راکت تنیس هدیه داده بود.اگرچه کوشیده شده بود این مستند خوب از کار درآید اما ضرباهنگ کند آن و قابل پیش بینی بودن محتوایش،آن را به صمیمیت مستند انتخابات قبلی آقای احمدی نژاد نرساند.چالش های کلامی احمدی نژاد با مسئولان محلی و وزراء در جریان سفرهای استانی ناخودآگاه این نکته را به مخاطب نشان می داد که کاستی ها و مشکلات به بورکراسی تنبل و مدیران ناکارآمد می رسد و احمدی نژاد با قاطعیت در پی رفع و مقابله با آن است
د)فیلم مستند 30 دقیقه ای به کارگردانی مجید مجیدی پخش شده از شبکه 1
د)فیلم مستند 30 دقیقه ای به کارگردانی مجید مجیدی پخش شده از شبکه 1
فیلم تبلیغاتی مهندس میرحسین موسوی که گروهی مستندساز به سرپرستی مجید مجیدی آن را تهیه کرده بود و شب نهم خرداد از شبکه یک سیما پخش شد، دومین فیلم از مجموعه مستندهای نامزدهای دهم انتخابات ریاست جمهوری بود.این فیلم نیز در امتداد مضمونی سخنرانی اول طراحی شده بود و در واقع به ارائه شواهد عینی برای شعار های مطرح در فیلم اول می پردازد.فیلم، شروعی جذاب و احساسی داشت و شاید کمتر کسی فکر می کرد فیلم از عیادت میرحسین از شاعر انقلاب-احمد عزیزی- آغاز شود، شاعری که در بستر بیماری هم مچ بند سبزرنگی به دست داشت و با انگشت، اشاره ای به آسمان می کرد.شاید این شروع تفاوت سبک فیلمسازی مجیدی نسبت به شمقدری را به رخ بکشد.موضوع اول تمرکز بر مشکلات مختلف جامعه ایرانی است.این مشکلات از خلال سفرهای انتخاباتی موسوی روایت می شوددر فیلم میر حسین نیز دو موضوع اصلی دنبال میشد.موضوع اول تمرکز بر مشکلات مختلف جامعه ایرانی است.این مشکلات از خلال سفرهای انتخاباتی موسوی روایت می شود.سفرهایی که به ظرافت در آن به تنوع قومی وفرهنگی ایران اشاره می کند.شمال و مزارع چای،جنوب،اهواز و خرمشهر،آذربایجان و ... نمایش متنوعی به فیلم می دهند.در تمام این مناطق مشکلات به تصویر کشیده می شود و موسوی همدردانه می شود.تم دوم فیلم از اینجا شروع می شود.بازگشت به دهه 60 و نخست وزیر ساده و مردمی.یک پازل مفهومی در اینجا شکل می گیرد.نوعی مقایسه ناخودآگاه تداعی می شود. فیلم از اتوبیوگرافی موسوی آغاز می شود، سپس به وقوع انقلاب اسلامی و طرز آشنایی میرحسین با بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی و لذت "امام را میان مردم دیدن" اشاره می شود، نخست وزیری مهندس موسوی و صحنه هایی از جنگ تحمیلی و "جامعه ارزشی، معصوم و غیرسوداگر آن دوره" تاکید می شود و سپس بدون هیچ اشاره ای به وقایع دو دهه اخیر(دهه هفتاد و هشتاد شمسی) ناگهان به موضوع نامزدی مهندس موسوی پرداخته می شود. در فیلم موسوی بر "ساده زیستی" وی و صرف ناهار و نماز در گوشه خیابان هم تاکید می شود تا گوشه چشم فیلمساز و استراتژیست های ستاد انتخاباتی میرحسین برای جلب هواداران اصولگرای و به خصوص حامیان مردد محمود احمدی نژاد نیز اثبات شود شاید یکی از عاطفی ترین صحنه های فیلم ،تصویری آرشیوی مربوط به عکس های یادگاری دولت موسوی با حضور امام و مقام معظم رهبری است.برای اعتماد سازی اقشار مذهبی دری یک فراز صحنه های پیاپی دیدار موسوی با مراجع و علما آورده می شود که با لطف او را می پذیرند.مساله اصلی در این فیلم مجددا تمرکز بر اقشار مستضف وآرمانهای طبقاتی آنها وبی توجهی به طبقه متوسط شهری است.از سرمایه تصویری خاتمی جز یک صحنه کوتاه استفاده نمی شود.موسوی در دومین فرصت تبلیغات صداوسیما خود علنا و رسما خود را "ادامه اصلاح طلبی و اصلاح طلبان " معرفی نمی کنددر فیلم موسوی، حتی از واژه هایی چون "اصلاح طلبی، دوم خرداد، خاتمی" و دیگر کلید واژه های دهه هفتاد و هشتاد شمسی نام هم برده نمی شود.در آخر:هنوز زمان تا پایان تبلیغات مانده است...روزهایی بسیار حساس...شاید راند نهایی این مسابقه در مناظره های روبرو نامزدها رقم بخورد.اما یک سوال ...به نظر شما پیروز راند دوم (البته در بين پخش اين دو برنامه) چه کسی بود؟
0 نظرات:
ارسال یک نظر